Can of Soul – Hearreality

Can of Soul – Hearreality
Atomic Stuff Records, 2014

Een mens zit nu eenmaal met vooroordelen als het gaat om Italiaanse bands die onder de vleugels van Atomic Stuff tot bij ons vliegen met debuutplaten. Gelukkig zitten er nog wat ervaren kerels in dit Can of Soul: we vinden Tomas ‘Tomrocker’ Toffolo onder andere terug die vroeger nog meedraaide bij Sleep of Right alvorens het Lacuna Coil werd en ook in 1994 doom-thrashband Stygma mee uit de grond stampte. Dan verwachten we goede muziek, zelfs als het uit Italië komt.

Het heeft me zeker verrast, want op basis van de cover en het label verwachtte ik standaard hardrock. Can of Soul bezit een goede flow, niet echt gericht op energie en beweging maar op een lichtjes dromerig patroon dat met wat gothic-wortels voorzien is. Af en toe kruipt er wat meer hardrockpit in de stem en de gitaren van deze band, maar nooit wordt het echt geladen of overvallend. Rock die smakelijk gepresenteerd wordt met niet teveel opstoten, maar af en toe wel met een lekker moment zoals met de sexy blazers op Mystic, de gevoeligere noot op My Queen of de knappe opbouw vanuit rust met wat post punky geladenheid op Peaceful Snake.

Het enige wat deze Italianen de das omdoet, is de veelheid aan paden die ze bewandelen. Zo gaat de band van gothic (soft)rock naar lichtjes psychedelische hardrock die soms wat droog aanvoelt en erg afsteekt tegen de gevoeligere wederhelft. Hier en daar zijn er ook gewoon momenten waar je bij moet fronsen, zoals het flippende Beyond My Wayward Zen Garden en de nietszeggende outro. Zeker wat werkpunten dus, inclusief het wat doffe geluid en de vaak eentonige opzet, maar een zeven voor Italiaanse rock is zeker niet iets alledaags.

Can of Soul - Hearreality

1. We Hate The Sun
  2. This Order #5