Drakkar – Run With The Wolf

Drakkar – Run With The Wolf
My Kingdom Music, 2015

De Italiaanse naamgenoot van het Belgische Drakkar is bij ons eigenlijk nog nooit besproken. Toch is deze powermetalband al twintig jaar actief en is Run With The Wolf reeds de vijfde plaat. We lezen dat dit iets is voor de zieltjes die warm worden van bands als Blind Guardian, Sonata Arctica, Helloween en dergelijke meer. Episch spul dus, met hier en daar een draak, rijk aan ballades en hippe gitaardeuntjes. Maar wat zorgt er nu voor dat een label als Nuclear Blast op al die andere bands springt en niet op deze Italiaanse lotgenoten?

Los van de PR rond deze band is er iets dat erg oppervlakkig blijft bij deze Italianen. Akkoord, een fan die gewoon wild wordt van de epische timbres, melodische gitaren en warme heldensferen zit hier aan het juiste adres: Drakkar voorziet opnieuw een plaat die erg sprookjesachtig in de oren klinkt, hier en daar erg sterk aanknoopt bij de genoemde genregenoten hierboven en eigenlijk best wel stevig uit de hoek kan komen op instrumentaal en vocaal niveau. De composities blijven echter erg voorspelbaar, en de sound kan echt beter. Vooral die erg klassieke synthgolven die toch wat fout in de mix staan. Los van dat geluid is ook gewoon de insteek van deze band wat roestig en voorspelbaar met af en toe misschien een experiment (bijvoorbeeld die vocale wisselwerking op Gods of Thunder), maar met hoofdzakelijk dezelfde powermomenten met epische stilvallers en catchy refreintjes.

Eigenlijk was het na drie kwartier aan nieuw materiaal voor mij genoeg, maar toch nam ik de tweede plaat er ook even bij. Deze bezit vijf tracks die op de eerste drie platen van de band stonden en klinken dan ook iets simplistischer dan het nieuwe materiaal. Even episch, vooral op een track als Dragonheart, maar gewoon met iets minder vuur en techniciteit gebracht. Het toont in elk geval aan dat Drakkar een pak verder staat anno 2015. Niet ver genoeg voor een Nuclear Blast, lang niet ver genoeg als je het mij vraagt, maar de powermetalfans met een voorliefde voor drakenepiek vinden zich hier wel in.

Tracklisting cd1 – Run With The Wolf:

Drakkar - Run With The Wolf

1. Rise of The Dark Lords