Luciferian Rites – When The Light Dies

Luciferian Rites – When The Light Dies
Moribund Records, 2015

Een beetje verf op de bek, een monnikspij aan, een alias die weinig tot de verbeelding spreekt en een beetje een infantiele bandnaam. Komaan jongens, er is meer voor nodig dan dit als je blackmetal maakt. Er zit een dunne scheidslijn tussen evil overkomen en evil zijn. Op basis van het uiterlijk en de eerste beoordeling staan deze Mexicanen alvast achter op punten en met de nodige scepsis gaat When the Light Dies haar eerste rondjes in de cd-speler draaien.

En verdraaid, het blijkt alleszins mee te vallen. Luciferian Rites produceert een vorm van blackmetal met een licht melodieuze inval waarvoor vooral de gitarist verantwoordelijk is. Verwacht geen symfo-toestanden, dit is vooral voluit rammen op de zes snaren en daardoor wordt er toch een naargeestig sfeertje neergezet. De drummer moet het vooral hebben van de snelle boem-tsjak ritme’s en blaststukken maar kan een tempovertraging ook strak uitvoeren, de breaks incluis. Zoveel wordt op Infernal Manifestation al duidelijk.

De zang is een geval apart. Lekker hees gekrijs met hoge uithalen, een beetje op Finse leest geschoeid, beter is het niet te omschrijven. Het biedt in ieder geval voldoende afwisseling alhoewel het nog beter was geweest als een nummer als A Dreadful Chant For Self-Destruction (een van de hoogtepunten) iets eerder was geplaatst.

Het zijn op zich kleine puntjes die een band kunnen maken of breken en net het verschil maken tussen een aardige band of een (sub)topper. Had Luciferian Rites zichzelf serieuzer genomen door de punten uit de eerste alinea ter harte te nemen dan was de score hoger uitgevallen. Puur op basis van de muziek zit het wel goed allemaal, daarom toch een voldoende.

Luciferian Rites - When The Light Dies

1. Eternal Misanthropy Of The Black
  2. Incinerated Cross