Stoneghost – New Age Of Old Ways

Stoneghost – New Age Of Old Ways
Mascot Records, 2015

Groovemetal uit Londen, gebracht door de heren van Stoneghost. Debuutalbum New Age Of Old Ways heeft door persoonlijke problemen even op zich laten wachten, maar is er nu dan toch (logisch, anders hoefde ik er niks over te vertellen!).

Zanger Jason Smith had moeite met het idee vader te worden. Zozeer zelfs dat hij ervoor in therapie moest. Een beetje artiest weet dergelijke omstandigheden natuurlijk om te zetten tot iets tastbaars. De angst en de onzekerheid van de verantwoordelijkheid is uiteindelijk verwoord in album opener Faceless Ghost. Dit nummer maakt gelijk duidelijk dat we hier te maken hebben met een band die een hoop agressie weet over te brengen via haar muziek op een manier waarop Pantera het jaren geleden ook heeft gedaan.

De eerste pak hem beet vijf nummers zijn prima door te komen. Zo bij nummer zes begint het geheel mij toch te irriteren en vervelen gezien de intentie om iets anders op te gaan zetten. Groovemetal is niet geheel mijn ding (Pantera is leuk voor af en toe een of twee nummers), dus ik splits de luisterbeurt even in tweeën om toch tot een algehele conclusie te komen. Raynardine is wat mij betreft het meest irritante nummer op New Age Of Old Days. Jason Smith schakelt hier tussen een bijna grunt en zijn gewone zang afgewisseld met wat gegil. Gelukkig gaat de snelheid bij het volgende nummer, Sleeper, een stuk omlaag. Echt rustig word je er echter nog niet van. Het is namelijk een ietwat doom-achtig klinkend nummer. Echt rust krijgen we pas op Let Sleeping Beast Lie wat eigenlijk het slotnummer zou zijn, ware het niet dat er nog een demo-versie van Mother Of All Bastards op het album is toegevoegd.

Zo af en toe mag ik best wat Pantera beluisteren. De groovemetal van Stoneghost laat ik echter voortaan lekker aan mij voorbij gaan. Ik geef hier geen cijfer voor en raad potentiële liefhebbers aan om de band een luisterbeurt te geven via een medium als Spotify en op basis daarvan zelf hun conclusie te trekken. Puur technisch gezien klinkt het echter allemaal prima in orde, ik kan dus wel stellen dat New Age Of Old Ways een voldoende zou moeten krijgen.

Stoneghost - New Age Of Old Ways

1. Faceless Ghost
  2. Devil’s Motion