Antecantamentum – Antecantamentum

Antecantamentum – Antecantamentum
Eigen Beheer, 2014

Het is een woord dat je niet te veel keren na elkaar moet zeggen, en het is ook de naam van een onbekend Amerikaans project. Wellicht zoekt deze meneer Xokoyotzin wat muzikanten om mee vorm te geven aan zijn concept live, want foto’s van live-shows zijn er wel. In elk geval is deze selftitled release van vorig jaar niet het eerste wapenfeit van de man, na een resem demo’s en ep’s liet hij twee jaar terug Zerstörung los op de wereld. Symfonische metal en blackened deathmetal, en soms ook de twee tesamen.

Beide stijlen zijn dus aanwezig en worden verweven met mekaar, maar over de ganse lijn is het zeker geen symfonische blackdeath. De man deelt zijn stijlen echt op in bepaalde (vrij lege en nutteloze, als je het mij vraagt) tracks waarin gedurende enkele minuten wat symfonische partijen te horen zijn en langere tracks die bulderen met geweld. Het zijn die langere tracks van zes tot negen minuten waar we het voor doen op deze plaat. Enerzijds laat de man hier proeven van een vrij vuile en chaotische mix van blackdeath met op geregelde tijdstippen een symfonie die er mee doorvloeit en de chaos nog iets dichter maakt. Af en toe valt de zaak stil en duiken er melodische riffs op die eigenlijk wel prima te verteren zijn, op andere momenten zijn de deathmetalgitaren misschien wel wat basic. Geen absoluut topmateriaal over het algemeen dus, maar het levert eigenlijk best een interessant resultaat naast de chaotische massa die mij eigenlijk nog wel ligt. Veel heeft te maken met deze smerige grunts en screams die deze man plaatst op zijn instrumentaal geheel.

Sowieso is dit niet voor iedereen weggelegd. Als je het mij vraagt, skip dan gewoon die instrumentale stukjes (beginnend met die intro van zeven minuten) en neem er bijvoorbeeld een Sacramentum Tenebrarum of Familia Moribunda bij om dit project in zijn context te zien. De man is er nog niet, maar dit heeft zeker zijn charmes.

Antecantamentum - Antecantamentum

1. Antecantamentum I
  2. Sacramentum Tenebrarum