Graveyard Shifters – Brainwashed By Moonshine

Eternal Sound Records, 2014

In juni komt de debuutplaat van het Finse Graveyard Shifters de markt op. Een ideaal moment dus om die eerste ep van vorig jaar even op het rooster te leggen om te kijken wat we van deze heren kunnen verwachten deze zomer. Brainwashed By Moonshine duurt dan misschien maar een kwartier, maar door de geladenheid van deze crossover-band heb je meteen genoeg vlees aan de kluif.

Crossover moet je liggen, dat is altijd zo geweest en zal ook zo blijven. Graveyard Shifters is enerzijds een band die sterk gericht is op punk/crustrock met vrij veel zwier, backings, rock ‘n’ roll gitaarpartijen en melodische lijnen gepresenteerd. Dat betekent echter niet dat deze band een brave sound levert, de schreeuwen en krijsen van deze zanger proppen, naast de punky fases, ook een pak metalen kracht in deze band met screams die zelfs soms wat richting Lindberg van At The Gates neigen. Op andere momenten breken er dan weer grunts op zwaardere gitaar- en drumpartijen waardoor deathmetal muzikaal ook effectief benaderd wordt. Bij momenten dan, want hoewel deze Finnen af en toe een flinke uithaal doen naar de metalhoek, valt de band steeds terug op haar punkbasis.

Hevigheid, maar steeds met een zwierig kantje dus. Fans van zowel punkrock als extremere metal moeten deze maar eens uittesten en zien hoe de balans hen ligt. Dit kwartier is ideaal om je het antwoord te geven op de vraag of je dat debuut nu wel of niet moet aanschaffen. Ik wil zeker wel eens checken om te horen of deze Finnen hun concept spannend kunnen houden over een langere speelduur.

Graveyard Shifters - Brainwashed By Moonshine

1. Chicken Cage of Terror
  2. A Good Day to Die Hard & Loud