Massemord – Skogen Kaller

Massemord – Skogen Kaller
(Blackmetal.com Records, 2003)

Het volgende album van het Noorse (er is ook een Poolse) black metal gespuis Massemord is volgens mij al in aantocht, desondanks kreeg ik onlangs een promo van het debuut Skogen Kaller op m’n deurmat. Met een zwart-witte lay-out, het gebruik van gotische letters en met corpsepaint besmeurde gelaten was het cliché al een feit en kon ik me gaan opmaken voor een pot minimalistische black metal.

Nou tipp-ex minimalistisch daar maar voor weg, want de plaat is vrij helder geproduceerd, waardoor men natuurlijk een stukje kwaadaardigheid moet inleveren. Qua muziek ontkom ik er niet aan om namen als oude Gehenna, Gorgoroth, oude Emperor en Burzum te noemen, maar dat is lang niet genoeg. Aan afwisseling geen gebrek, want het album zit vol melodie. Ook namen als Mithotyn en zelfs Falkenbach schieten mij te binnen. Hiermee hebben we meteen het minpunt te pakken: er is té veel afwisseling, waardoor er totaal geen eigen gezicht ontstaat en het ook nog soms wat kitscherig klinkt. De nummers zijn stuk voor stuk best goed te noemen, alleen soms heb ik een beetje het idee dat ik naar een verzamelaar zit te luisteren. Dit gevoel wordt nog eens extra versterkt doordat er productioneel ook nog eens verschil tussen de nummers zit, terwijl de nummers, op één na, allemaal in dezelfde studio zijn opgenomen.

Hoe dan ook, er staan best goede black metal nummers op dit Skogen Kaller. Solen Skinner Ikkje bijvoorbeeld is een erg lekker viking/black nummer en Skogen Kaller og Vi Svarer is in de trant van Burzum en Nehëmah ook erg geslaagd, hoewel de beklemmende sfeer in het laatstgenoemde nummer ineens woest wordt verstoord door een plotseling opduikende death metal riff. Zonde.

Massemord laat horen dat het goede black metal nummers kan schrijven, maar helaas is het allemaal al eens vaker (en beter) gedaan. Het proberen waard voor mensen die aan originaliteit schijt hebben, voor de rest zou ik zeggen: links laten liggen.

Tracklist: massemord_skogen kaller

1. Naer Solen Doer Bak Fjellet
  2. Solen Skinner Ikkje