Grindbashers, Obeah en Rompe Craneos in Hedon Zwolle

Grindbashers, Obeah en Rompe Craneos
Zaterdag 9 mei, Hedon Zwolle

Drie weken geleden was het louter blackmetal wat de klok sloeg tijdens Hedon Zwaar. Vanavond staan er drie deathmetalbands op de planning. Het Nederlandse Sledgehammer Nosejob, en Obeah delen het podium met Rompe Craneos uit Mexico. Vanwege een dancefeest later op de avond, moet er vroeg worden gestopt. De aanvang van de huidige Hedon Zwaar is dus al om 19:00 uur. Coen Slendebroek tekent andermaal voor de foto’s.

Helaas verschijnt er in de loop van de 9e mei het bericht op Facebook dat de zanger van Sledgehammer Nosejob een auto-ongeluk heeft gehad en als gevolg daarvan een blessure heeft. Zij moet helaas afzeggen. Vanaf deze plaats beterschap gewenst! Gelukkig staan de lokale heren van Grindbashers paraat. Zij mogen openen en de rest schuift een plaats op zodat de Mexicanen ineens headliner zijn.

Speelschema 09-05-15

Als de setlist vier kantjes bedraagt en het applaus langer is dan de nummers dan weet je het al: grindcore in het oude Napalm Death-straatje en dat is precies wat Grindbashers brengt. Herrie praat de nummers vakkundig aan elkaar op een stand-op comedy manier. Een nummer over Geert Wilders wordt voorafgegaan door de vraag: willen jullie meer of minder grindcore? Af en te loopt hij over het podium en doet een eenmanspolonaise. Lekker zootje ongeregeld dus en een absoluut vermakelijk optreden. Exemplarisch is het wanneer Herrie weer een nummer aankondigt en de gitarist roept dat ze net klaar zijn met bewuste nummer. Herrie houdt stug vol en na een kleine discussie gaat het voort en komt het eigen cult hitje Cum On Your Facebook voorbij. Een twintigtal aanwezigen zien een goed en strak optreden.

Grindbashers

Daarna mag Obeah het stokje overnemen. Zij krijgen wat extra speeltijd van de organisatie. Hun deathmetal met een thrash-randje komt wat moeizaam op gang. Het matige geluid speelt hen daarbij parten want de drums overheersen het geluid. Op zich is er met het drumwerk an sich weinig mis. Het is strak en innovatief, maar drukt de gitaren erg ver naar de achtergrond. Na verloop van tijd wordt dit euvel verholpen. De band komt wat statisch over en er is, zeker aan het begin, weinig interactie met het publiek. Tip: geen nummers in het Engels en met grunt aankondigen. Wat wel goed werkt: de dubbele zang en melodieuze solo’s. Het komt de variatie ten goede en bijkomend effect is dat er wat meer gebeurt op het podium. Al naar gelang het optreden vordert, krijgt de band meer respons van het publiek. Zelf heeft Obeah het in ieder geval zichtbaar naar haar zin op het podium.

Obeah

Wat zou lekkerder zijn: een mexicano van de snackbar of een op het podium? Deze vraag wordt snel beantwoord wanneer Rompe Craneos begint. Vlak voor aanvang is het podium bijna leeg. In no-time zet de band de backline neer, een haperende versterker wordt snel vervangen en na een line-check gaat het los. Het is duidelijk dat Rompe Craneos een professionele instelling heeft. Dat straalt ook van de muziek af. Ze speelt deathmetal met veel groove. De sporadisch ingezette tribal-drums den hun werk goed. Sowieso is de drummer een attractie op zich. Als een soort octopus mept hij behoorlijk van zich af en het lukt om zeer strak te spelen. De zanger preekt weinig Engels maar weet de zaal toch naar zijn hand te zetten. Af en toe ontstaat er een pit en er dient zich zelfs een stagediver aan.

Rompe Craneos

Ondanks de gratis entree valt de opkomst vanavond tegen. De zaal is nog niet half gevuld. Misschien speelt daarin het vroege tijdstip en het feit dat de promotie aan de magere kant was mee. Degenen die wel aanwezig waren zagen een drietal goede bands. Hedon blijft een leuke zaal en de organisatie bewijst met een tegenvaller (de last-minute afzegging) om te kunnen gaan. Hulde ook aan het barpersoneel die de halve zaal doorliepen om mijn teveel betaalde wisselgeld (€0.20) persoonlijk te overhandigen!