Defy All Reason – The Road Ahead

Defy All Reason – The Road Ahead
Eigen Beheer, 2015

The Road Ahead. Telkens als ik de titel van het debuutalbum van het uit Wales afkomstige Defy All Reason hoor, moet ik aan die grote hit van City To City denken. Zo zoetsappig als dat ene nummer is dit album niet, maar radiovriendelijk zou je het wel kunnen noemen.

Wat ons wordt voorgeschoteld is, muzikaal gezien, misschien wel het beste te vergelijken met een wat rauwe variant van Nickelback. Een krap uurtje krijgen we lekkere poppie rock nummers voorgeschoteld. Zanger Gavin Jones heeft een redelijk eentonige stem waar vrij weinig variatie in zit met als gevolg dat het merendeel van de nummers in eerste instantie hetzelfde overkomen. Ga je echter iets beter luisteren kom je tot de ontdekking dat muzikaal gezien weinig sprake is van eentonigheid. Uptempo knallers als Midnight Train en Bad Blood worden afgewisseld met (uiteraard) een ballad in de vorm van Behind Those Eyes, maar ook iets wat daar tussenin ligt (Finding My Way (Back To You)). De gebrachte rock word bijgestaan door een kleine dosis funk zo af en toe (Shame) om even later weer een stuk agressiever uit de hoek te komen (Because Of You). Mooi voorbeeld van de gebrachte diversiteit is het nummer Bad Taste Of You dat begint met wat slagwerk op een bekken. Op het moment dat je verwacht dat de gitaren er in knallen, word dat net even weer uitgesteld waardoor de spanning in het nummer blijft. Uiteindelijk komen die gitaren natuurlijk wel, maar het zijn dergelijke kleine momenten die de muziek op The Road Ahead een heel stuk spannender maken dan het beruchte nummer ooit was.

Defy All Reason - The Road Ahead

1. Midnight Train
  2. Bad Blood