Black Flame – The Origin of Fire

Black Flame – The Origin of Fire
Avantgarde Music, 2015

Avantgarde Music hoeft zijn naam niet altijd eer aan te doen door de vreemde eenden in de bijt op te zoeken, soms volstaat het ook om een band op de kop te tikken die vakmanschap uitstraalt. Dat is het geval bij blackdeathband Black Flame uit Turijn. Bezig sinds ’98 en dit jaar toe aan langspeler nummer zes. Het was vier jaar geleden dat we nog wat te horen kregen van deze Italianen.

De productie betekent bij een band als deze erg veel, want van begin tot eind is dit een plaat geworden die haarfijn is afgemeten en waar de occulte black lekker wat sleepkracht en gepaste vocalen bezit en waarbij de deathmetal erg zwart en beukend aangebracht wordt. Dit type blackmetal past op sommige momenten prima in het rijtje van een 1349, vocaal wordt zelfs een zekere Marduk-klemtoon gelegd. Vol overgave, maar toch ook met zin voor Scandinavische melodie en met een goede afwisseling binnen de stijlen. De meeste nummers knallen goed weg en soms zit er een aangename sleper tussen die me de ganse lengte wel meekrijgt (Under The Bridge of Illusions). Op andere momenten zijn de nummers iets te herhalend van opbouw (The Demiurge), maar de band houdt zich recht op basis van haar beukende sound en smerige vocalen. Tot slot profileert deze band zich als blackdeath-band, maar sommige tracks laten ook een venijnig stukje blackthrash horen (On The Trail of The Serpent en The Fire Union).

Op het merendeel van de plaat houden deze Italianen het echter gericht op furieuze black met een occulte rand en blackdeath met, vooral vocaal, een bijtende en smerige inval. Fans van Scandinavische furieuze black en de betere blackdeath zullen hier prima mee uit de voeten kunnen.

Black Flame – The Origin of Fire

1. Wandering Hermit
  2. My Temple of Flesh