Various Artists – Imperative Music Vol. VIII

Imperative Music, 2014

Imperative Music, ik had er nog nooit van gehoord. Blijkbaar is het dé partner die je nodig hebt om voet aan de grond te krijgen in Brazilië. Ze verdelen en boeken verschillende Europese en Amerikaanse bands, en ondertussen zetten ze bands van eigen bodem in de kijker. Deze verzamelaar doet dat ook, zo krijgen we onder andere ons eigen Epica (daar zit ook Belgisch gedachtegoed in) en Obituary te horen, met daar tussenin wat Braziliaanse bands. Lekker gevarieerd dus.

De bekendere bands laten we even achterwege, want die worden al genoeg belicht. Elephant uit Brazilië kende ik niet, en dat zal zo blijven ook. Vreemde stoner met Finse melodeath-invloeden (?), en een akelig Portugees accent (Brazilianen spreken volgens Portugezen sowieso alsof ze een spraakgebrek hebben). Fallen From Skies (je zou denken dat het iets met wintersport te maken heeft) uit Uruguay is ook zo een nieuwe band, die inspiratie put uit melodische groovemetal, en daarbij halfweg blijft steken. Aardig, maar ook niet meer dan dat. Hetzelfde geldt voor de Macedonische band Agni Kai, dat een mix van rauwe metalcore en Sepultura brengt op krakkemikkige wijze. Dan doet het Belgische Guilty As Charged het toch een stuk beter met zijn heavy/thrashmetal.

Naarmate de verzamelaar vordert zakt het niveau verder, tot op demomateriaalniveau. Het Braziliaanse Spit doet het nog vrij aardig met een lompe en brutale versie van old school thrashmetal en ook het Bon Jovi-achtige Marenna is zo slecht nog niet. Verder kan ook Harry Loisios imponeren met zijn Yngwie Malmsteen-speltechniek, deze kerel mag gehoord worden! Hij zou van Corfu afkomstig zijn en nu in Amsterdam wonen. Daarmee is de wereldreis (na het Taiwanese instrumentale Shepherd) helemaal rond en sluiten we af. Wie op zoek is naar exotische metalbands zonder exotische invloeden, die plaatst het schijfje maar eens in de speler, anderen houden het bij Obituary.

Imperative Music

1. Epica – The Essence of Silence
  2. Elephant – The Best Worst Rain