Khors – ? ??? ?????????? ?? ????? ???? (Night Falls onto the Fronts of Ours)

Candlelight Records, 2015

Het Oekraïnse Khors prijkt nog steeds op het rooster van het “grote” Candlelight Records. Tegenwoordig zou je dat eerder een compliment noemen voor het label dan voor de band, want Candlelight is geen garantie meer op kwaliteit. Khors daarentegen wel. De ex-Astrofaes-bassist en nieuwbakken Nokturnal Mortum-gitarist Jurgis zijn de opvallendste namen in de line-up van Khors dat album nummer zes aflevert. Naar eigen zeggen spelen ze heathen dark metal, ik noem het voorzichtig melodische atmosblack.

Dikke lagen epische synths maken opnieuw het mooie weer bij het melodische blackmetalgebeuren van Khors, in een nachtlandschap vol fonkelende sterren en grauwgrijze wolken vol melancholie. Het geluid is op en tot in orde gebracht, met een late jaren negentig sound waar zelfs Dimmu Borgir voor getekend zou hebben. Er valt geen greintje agressie of brutaliteit te bekennen in de verste verten van dit Oekraïense muzieklandschap, dat uitsluitend bestaat uit atmosfeer en melodie, prachtig contrasterend in snerpend leadgitaarmateriaal, gecontroleerd dubbelbas-beukwerk en etherische synths. Net zo min als het extreem is, is het origineel trouwens, dit Night Falls onto the Fronts of Ours is gewoon een herhalingsoefening van hetgeen Khors het best doet, en daarmee is en blijft het een hoge subtopper. Dankzij de tussentijdse climaxen laait de liefde voor Oekraïense “heathen deak metal” bij mij alvast op tot het niveau van een 8. Kwaliteit dus, een subgenresubtopper, goed genoeg om even de zinnen te verzetten en daarna verder te dromen van waar het hart zo naar verlangt. Luisteren naar 1664.

Khors

1. No Oaths, No Tears, No Knees!
  2. Dead Birds Valley