Bantoriak – Weedooism

Bantoriak – Weedooism

Argonauta Records, 2015

Uit Italië komt Bantoriak, een eenmansband ontsproten uit het derde oog van Izio Orsini. In de studio is hij bijgestaan door enkele muzikanten uit de Italiaanse scene om Weedooism te creëeren, een pareltje van een album.

Ondanks de korte duur van ongeveer dertig minuten is het een ontzettend sterk album geworden, dat de luisteraar meeneemt op een reis via India en de zuid-Californische woestijn naar een rivier van bezieling. Sterke invloeden van Om, Sleep en Kyuss zetten de toon. Opener Entering the Temple laat Indiase zang en klankschalen horen, waarna Lysergic Tantra meteen voor één van de eerste hoogtepunten van het album zorgt met een ontzettend catchy riff die sterk aan Kyuss, maar ook Colour Haze doet denken. Try to Sleep bezorgt hierna één van de hardste riffs van het album, die, passend bij de titel, sterk aan Sleep doet denken. Weedooism kent ook experimentele, psychedelische momenten, zoals de intro van Hidden Number Two, die perfect passen binnen het plaatje van het album. Afsluiter Chant of the Stones bevat, na een uiterst effectieve opbouw met trage gitaar, spacy geluiden en de typische zang van dit album, een zeer aanstekelijke riff, waar vooral de bas een belangrijke, groovende rol in speelt. De productie van dit album is uitstekend en zelfs als de muziek drone-achtige soundscapes creëert, blijven alle instrumenten goed te onderscheiden. De zang is altijd goed te horen, maar komt alleen op de voorgrond als dat past binnen het plan van de muziek.

Met Weedooism laat Bantoriak de indruk achter van een doorgewinterde band, maar schijn bedriegt: dit is het debuutalbum. Dit is een band waar vast en zeker mooie dingen uit gaan voortkomen. Ik kijk er in ieder geval naar uit!

Bantoriak – Weedooism

1. Entering the Temple
  2. Lysergic Tantra