Were-Jaguars – II

Were-Jaguars – II
Eigen Beheer, 2014

Een weerjaguar, het is weer eens wat anders. Niet enkel op vlak van de bizarre naam valt deze band wat uit de toon, deze Amerikanen zijn drie jaar bezig en brachten vorig jaar hun tweede langspeler uit. Het genre dat ze brengen bestempelen ze zelf als progressieve stoner met doom. De plaat duurt in elk geval enorm lang, niet enkel letterlijk (68 minuten) maar ook figuurlijk.

Deze Amerikanen bezitten immers de gave om mij compleet gek te maken van hun muziek. Die progressieve “stoner” moet je dan maar zien in de psychedelische probeersels die de band aanbrengt op basis van zweverige cleane vocalen, een overdaad aan samples op bepaalde tracks en tot slot de verschrikkelijke speelwijze van dit vijftal. Zowel de mix als haast elke overgang klinken zo fout dat het op dit slepende geheel meestal gewoon erg misstaat. In plaats van weg te dromen stapelen zich frustraties op, maar gelukkig zijn er dan die enkele lichtpuntjes dat er even wat minder drum-“ritme” in de zaak kruipt en er even wat met een licht-psychedelische wave gespeeld wordt. Steeds te lang en te storend, al moet ik bekennen dat ik soms wel even opga in hetgeen ik te horen krijg. Jammer genoeg zijn dit slechts enkele lichtpuntjes op een grotendeels verschrikkelijke plaat.

Were-Jaguars bewandelt dus de lijn tussen een psychedelische roes en een ongelooflijk frustrerend geheel. Sowieso valt de band op deze tweede plaat vooral binnen dat tweede luik, maar de enkele geslaagde psychedelische experimenten geven de score dan toch nog wat pluspunten. Ik raad hem in elk geval niet aan.

Were-Jaguars - II

1. Between The Armies
  2. Nagual