Dying Humanity – Deadened

Dying Humanity – Deadened
Bastardized Recordings, 2015

Op de vierde volledige cd van deze Duitsers doen een nieuwe bassist en zanger Marcus “Osher” Friedrich hun intrede. Of hij ook verantwoordelijk is voor de teksten vermeldt de biografie niet, maar feit is wel dat deze gaan over allerlei vormen van geestesziek(t)en en mentale retardatie. Dying Humanity begon eind 2013 aan de opnames van wat uiteindelijk Deadened zou worden maar moest het opnameproces staken vanwege het opstappen van twee bandleden. Hoewel dit altijd een behoorlijke aderlating is voor een band, zijn de overgebleven leden doorgegaan.

En om na deze inleiding maar meteen in huis te vallen: het lijkt alsof Dying Humanity sterker uit de strijd is gekomen. De deathmetal bevat soms wat uitstapjes richting thrash en wordt gebracht met de frisheid en felheid wat een debuut van een band nog wel eens kenschetst. Er staan een aantal ijzersterke nummers op Deadened. Neem alleen maar eens de subtiele tempowisselingen in Psychotic Illusion, het muzikale rustpuntje Oblivion wat tegen het einde toch lekker losbarst of Devious Greed als geheel nummer en tevens luistertip.

Dat de experimenten niet overal even geslaagd zijn bewijst de cleane zang in Delusion. Friedrich heeft op zich een prima hese grunt en gelukkig blijft het Duitse accent achterwege. Dit soort fratsen heeft hij dus helemaal niet nodig. Ook het drumgeluid klinkt iets te digitaal. Maar beide zaken zijn ook een kwestie van smaak.

Bij het beluisteren van Deadened schoot de naam Arch Enemy me meermalen te binnen en niet alleen vanwege de muzikale raakvlakken. Ook deze band heeft in de loop der jaren enkele line-up wisselingen gekend. En hoewel het hun status zeker ten goede is gekomen en ze veel fans heeft gewonnen, zijn er ook fans afgehaakt. Ik raad deze afhakers aan Dying Humanity eens een kans te geven.

Dying Humanity - Deadened

1. Deadened
  2. Delusion