Gorgoroth – Instinctus Bestialis

Gorgoroth – Instinctus Bestialis
Soulseller Records, 2015

Gorgoroth-bandleider Infernus zal zichzelf in zijn grafkelder ongetwijfeld met enige regelmaat huilend in slaap moeten sussen, terugdenkend aan de muiterij van Gaahl en King Ov Hell. Sinds het vertrek van die bassist en zanger, maar bovenal twee uitstekende tekst- en muziekschrijvers, heeft zijn band weer een paar stapjes teruggezet in de Noorse blackmetalhiërarchie. Het Gorgoroth met Gaahl en King Ov Hell stond garant voor muzikale waanzin en de band was even de gevaarlijkste die er in het wereldje rond liep. Het Gorgoroth zonder die twee is eenvoudigweg een doorsnee blackmetalband. De vorige plaat, Quantos Possunt ad Satanitatem Trahunt uit 2009, kon er nog wel mee door, maar met Instinctus Bestialis neemt de band definitief afscheid van de top.

Album negen van Gorgoroth is namelijk het saaiste uit het hele oeuvre. De blackmetal gaat het ene oor in en het andere weer uit. Nieuwe zanger Atterigner is van het Servische Triumfall (nee, ik kende die band ook niet) gerekruteerd maar mag nog niet eens de veters van voorgangers als Pest en Gaahl strikken. Muzikaal kleurt de band netjes binnen de lijntjes zonder opzienbarend werk te leveren of het moet zijn dat het hier en daar wel erg melodieus wordt.

Met enige pijn in mijn zwartgeblakerde hart moet ik constateren dat een nieuwe plaat van Gorgoroth tegenwoordig niet meer iets is om met trillende vingers van verlangen de play-knop voor te zoeken. Het is vooral meer van hetzelfde en dat geeft eens te meer aan hoe briljant God Seed is, de band die Gaahl en King Ov Hell opzetten na hun Gorgoroth-avontuur. Voor Infernus rest slechts de herinnering aan vervlogen tijden want dat zijn laatste kunstwerkje voor veel vreugde gaat zorgen lijkt onwaarschijnlijk. En dat is in dit geval niet eens een aanbeveling binnen een genre waarin geen plek is voor vrolijkheid.

Gorgoroth - Instinctus Bestialis 200x200

1. Radix Molorum
  2. Dionysian Rite