Lucifer – Lucifer I

Lucifer – Lucifer I
Rise Above Records, 2015

Lucifer I is de toepasselijke titel van het eerste album van Lucifer, de band die door zangeres Johanna Sadonis is opgericht na het ter ziele gaan van haar vorige band The Oath. De muziek van Lucifer is in zekere zin een voorzetting van laatstgenoemde, al is het wel met een nadruk op doom in combinatie met jaren tachtig heavy metal. Voor Lucifer I is niet bepaald een beroerde line-up opgetrommeld met (ex-)leden van Cathedral en Angel Witch.

Er is de afgelopen jaren geen gebrek aan bands die zich bezig houden met het zogenaamde occulte rockgenre. Als je daar dan bij bedenkt dat een groot deel van deze bands ook nog eens een vrouw op de vocalen heeft, is de vraag wat Lucifer dan te bieden heeft. Heel wat, blijkt bij het beluisteren van Lucifer I. Singles Izrael en Anubis smaakten al naar meer, maar op dit album wordt de werkelijke kracht van Lucifer duidelijk. Het betreft hier geen band die willekeurig aan het smijten is met satanische termen, maar een band die een georganiseerde sfeer zet, waarin met gevoel de juiste onderwerpen gepresenteerd worden. Het gevoel alsof deze band onderdeel is van de occulte kringen van een eeuw geleden bekruipt je gedurende het hele album. Occultisme met klasse dus.
Ondanks het wat terughoudende karakter valt er genoeg te beleven. Nummers als Sabbath en Total Eclipse bevatten geweldige heavy riffs, die meer dan eens aan de gloriedagen van Black Sabbath doen denken. Een nummer als Purple Pyramid doet daarentegen meer aan de jaren tachtig heavy metal denken met een stevige, stuwende groove. De muziek is slechts het medium waarop de boodschap van Johanna Sadonis wordt gedragen. Van onomwonden Satansverering tot de omarming van de dood in A Grave for Each One of Us, overal treffen de vocalen hun duistere doel. De melodie van de vocalen in het nummer Sabbath doet sterk denken aan Take Me To Church van Hozier, mede door de tekst die overlap vertoont met dit nummer. Helemaal niet erg, want het geheel klikt mooi op de track.
De productie voelt lekker vintage aan, zoals het bij deze muziek hoort. Afgemeten solo’s schijnen mooi door en het drumwerk is goed te volgen, zonder poespas. Dit alles ondersteund door het treffende baswerk, dat tevreden door de hele plaat zoemt. De cover van het album mag ook zeker vermeld worden: simpel, maar toch smaakvol en doeltreffend.

Met Lucifer heeft Rise Above Records een veelbelovende band binnen gehaald, die na veelbelovende singles een hele toffe plaat heeft uitgebracht. In een aantal opzichten een stuk zwaarder dan veel andere bands uit de occulte rock-scene, weten zij met veel overtuiging hun boodschap te brengen. Dit is een album dat een paar luisterbeurten nodig heeft om volledig aan te komen, maar ik kan alleen maar aanraden om Lucifer I die kans te geven.

Lucifer - Lucifer I

1. ABRACADABRA
  2. Purple Pyramid