Saturnian Mist – Chaos Magick

Saturnian Mist – Chaos Magick
Candlelight Records, 2015

Saturnian Mist is inmiddels een bekende naam in de underground en met Chaos Magick zijn de Finnen terug met een tweede album. Dat dit het tweede album in negen jaar tijd is, betekent niet dat deze band stil zit: een aantal demo’s, een EP en een split behoren ook tot de discografie. Op Chaos Magick delft de band dieper in esoterische zaken van over de hele wereld.

Na een kort intro in de vorm van 612 barst het geweld los met The Heart of Shiva. Een stuwende ritmesectie die zich in de lagere tonale regionen bevindt, legt de basis waarover de leadgitaar hoge melodieën speelt. In het begin lijkt het om een solo te gaan, maar uiteindelijk blijkt dit een kunstje te zijn dat op de hele plaat wordt herhaald. Het is even leuk, maar al snel worden de té aanwezige melodieën wat saai en eentonig. Mede door dit gitaargebruik zou ik geen enkel nummer kunnen noemen dat is blijven hangen en dat is jammer. De band is technisch in orde en het geheel is strak ingespeeld. Met vlagen komen er riffs met een enorme snelheid voorbij en die zijn strak ingespeeld. Dit geldt ook voor de technische passages die korte hooks in de nummers leveren.

Door gebruik van samples, spoken word en rustige muziek weet de band rustpunten te plaatsen in Chaos Magick, die, als ik het zeggen mag, erg welkom zijn. Evoking God is hier een duidelijk, langer voorbeeld van, maar verder zijn over het hele album goed getimede samples te vinden. Deze rustige passages bieden ook een welkome afwisseling van de agressieve vocalen die door Zetekh ten gehore worden gebracht. Persoonlijk doen ze mij aan Behemoth denken, een band waar Saturnian Mist volgens mij wel vaker naar heeft geluisterd.

Wat productie betreft, had het allemaal wat beter gemogen. Zo ligt de leadgitaar hoog in de mix, maar klinkt deze heel vlak. De slaggitaar valt veel weg in chaotische combinatie van de leadgitaar, vocalen en drums, wat zonde is, omdat mijns inziens de partijen van de begeleiding één van de sterke punten zijn van dit album.

Saturnian Mist heeft een naam opgebouwd in de underground, maar ik ben benieuwd wat Chaos Magick met die naam gaat doen. Wat agressiviteit betreft, zit het wel goed, maar zelf vind ik deze plaat wat vlakjes en ongeïnspireerd overkomen. Neem daarbij de wat puberale titels als Voodoo Satan en Yoga, Hate, Fuck en je begint jezelf toch af te vragen wat er is gebeurd met de band die ooit sterk werk afleverde.

Saturnian Mist - Chaos Magick

1. 612
  2. The Heart of Shiva