Infesting Swarm – Desolation Road

Infesting Swarm – Desolation Road
Art of Propaganda, 2015

Infesting Swarm is een Duitse band die al acht jaar bestaat, maar eigenlijk nog maar amper van zich liet horen. In 2011 was er een demo en toen bracht de band nog blackdeath; in 2015 ligt er eindelijk een full-length klaar waarop de band het populaire post-black genre laat horen.

Je hoort het misschien aan de strot van deze man dat de heren vroeger blackdeath speelden, maar voor de rest is dat genre vrij afwezig op Desolation Road, met hier en daar een iets zwaardere gitaarpartij om de uitzondering op de regel te vormen. De naam van de plaat geeft zelf al aan welke sfeer je kan verwachten, deze band speelt in op het gevoel en doet dat met smerige grunts en screams op gitaren die eigenlijk vrij basic en oppervlakkig blijven maar waar de afwisselingen met atmosferische hoogtes het sterke punt vormen. Niet dat die scenes echt superieur afgewerkt worden, maar op heel wat momenten krijg je toch een heerlijk melancholisch gevoel over je heen met gitaarlijnen die zeker niet baanbrekend zijn in post-metal land, maar die toch voor wat kasseien zorgen op het desolate pad van deze heren. Ook tijdens de rustigere fases mag deze melancholische muziek er wezen, enkel zijn de overgangen zo verschrikkelijk voorspelbaar en in de meeste gevallen onzuiver gebracht. Daarnaast is er ook nog eens die vreselijk tikkende basdrum.

Een band die inspeelt op de meute melancholische blackmetallers die kicken op atmosferische lijnen. Het is het bindmiddel dat Infesting Swarm op dit debuut samen houdt, maar zelfs daarmee is dit een band die eigenlijk niets nieuws aanbrengt en waarbij er ontelbaar veel bands zijn die het allemaal al beter gedaan hebben.

Infesting Swarm – Desolation Road

1. Dead Transmission
  2. Ending