Caustic Method – The Virus

Caustic Method – The Virus
Pavement Entertainment, 2015

Nu-metal die een tiental jaar te laat is, zo kan je het Amerikaanse Caustic Method noemen. Nu-metal met hier en daar wat metalcore invloeden om het toch wat op te frissen en eigentijds te maken. De band, bestaande uit vier leden, komt uit Syracuse, New York en brengt met The Virus zijn debuutalbum uit. De hoes en het font van de bandnaam zien er niet meteen indrukwekkend uit, hopelijk wordt die lijn niet doorgetrokken op de plaat zelf.

Teleurstellend, dit eerste album. Caustic Method is totaal niet vernieuwend en over de hele lijn niet echt interessant. Zelfs als ze in die nu-metal wave hun ding hadden gedaan, zouden ze het nooit ver geschopt hebben. Die fase is voorbij en heeft wat succesvolle bands gevormd, maar niemand heeft er nog behoefte aan. De muziek die ze brengen is al lang niet origineel meer. Het doet me aan Drowning Pool of Ill Niño denken, maar dan zonder tribal drums. Het album zit vol simpele gitaarpartijen, veelgebruikte drumpatronen en hier en daar wat lichte breakdowns. De stem van zanger Matt Caustic klinkt in de strofes van de openingstrack Virus veel te zacht, waardoor het mij de indruk geeft dat het album zelfs niet goed gemixt is. Misschien waren ze te gretig in het uitbrengen van de plaat en is het daardoor niet echt iets deftig geworden.

Verspil je tijd dus niet met naar The Virus te luisteren, ook al ben je na een halfuur al door heel de plaat heen. Caustic Method kan in de Verenigde Staten misschien overtuigen, maar hier is daar meer voor nodig. Misschien moet het een tweede album ook maar ineens achterwege laten.

Caustic Method – The Virus

1. Virus
  2. Left To Die Alone