Amanita Virosa – Asystole

Amanita Virosa – Asystole
Inverse Records, 2015

Soms is het moeilijk om een slechte eerste indruk niet je hele ervaring om zeep te laten helpen. Neem nu Amanita Virosa uit Finland, dat naar eigen zeggen ‘hospital metal’ speelt. U leest het goed, hospital metal. Nochtans is de band genoemd naar een extreem giftige paddenstoel (aka ‘de engel des doods’) en niet naar een smerige medische aandoening. Asystole is wel een medische aandoening, een vorm van hartstilstand om precies te zijn. Hoe het ook zij, als je melodische deathmetal speelt, noem het dan ook gewoon melodische deathmetal en rot toch op met je hospital metal.

Genoeg geklaagd, net als elke andere band hebben ook deze geinige Finnen recht op een tweede indruk. Laat ik het daarom maar gewoon even over de muziek hebben, die valt namelijk aardig mee. Melodische deathmetal, ik zei het al. Amanita Virosa bedient zich van een zuivere sound die er in slaagt om niet al te plastiek te klinken. Het melodisch gitaargeweld wordt ondersteund door zeer prominente synths die bij momenten wel een beetje op de zenuwen gaan werken. Ook vocaal leveren deze Finnen goed werk door volwassen grunts met eenvoudige screams af te werken. Zo kabbelt Asystole aangenaam voort, als een riviertje dat rustig de berg afloopt. Deze band gaat je niet meteen overspoelen of van de sokken blazen, maar oerdegelijk kan je dit zeker wel noemen. Het belangrijkste dat ontbreekt is een oorworm, een nummer dat je echt bij blijft en dat je wil toevoegen aan je melodische playlist. Verder valt die hospital metal beter mee dan ik had verwacht.

Amanita Virosa - Asystole

1. Vita a Mortam
  2. My Slightest Hope