Augury – Fragmentary Evidence

Augury – Fragmentary Evidence
Nuclear Blast, 2015

Het Canadese Augury heeft maar twee albums op haar cv, maar blijkbaar hebben ze zo’n goede indruk gemaakt op Nuclear Blast dat ze Fragmentary Evidence opnieuw uitbrengen als gouden schijfje! Nu kan ik de charme van gekleurd vinyl wel appreciëren, maar een gouden cd kan me toch minder overtuigen.

Goud, geel, bruin of doorzichtig, voor de muziek maakt het allemaal weinig uit. En toegegeven, Augury heeft in 2009 een geweldig album uitgebracht. Progressieve, technische deathmetal zonder al te veel franjes, maar met hier en daar verrassingen (de bassolo’s op Simian Cattle) en een bijzonder hoog niveau van muzikaal talent. Hoewel de technische golf van enkele jaren terug grotendeels is gaan liggen, klinkt dit Fragmentary Evidence zeker niet verouderd. In 2009 plaatste mijn collega hem in zijn jaarlijst en ook dit jaar zou hij hoog kunnen scoren. Wie hem nog niet heeft kan hem nu in het goud kopen.

Augury - Fragmentary Evidence

1. Aetheral
  2. Simian Cattle
  3. Orphans of Living
  4. Jupiter to Ignite
  5. Sovereigns Unknown
  6. Skyless
  7. Faith Puppeteers
  8. Brimstone Landscapes
  9. Oversee the Rebirth

• Patrick Loisel – vocalen, gitaar
  • Etienne Gallo – drums
  • Mathieu Marcotte – gitaar
  • Dominic « Forest » Lapointe – bas

Augury – Fragmentary Evidence

Augury – Fragmentary Evidence
Nuclear Blast, 2009

Al tijden ben ik een groot liefhebber van bands uit de extreme metal-hoek van het Canadese Montréal. Vooral Neuraxis, Quo Vadis, Cryptopsy, Martyr, Despised Icon, Beneath The Massacre en Ion Dissonance reken ik tot mijn favorieten. Ook Augury kan ik erg waarderen, vooral vanwege het originele, vooruitstrevende en eigenzinnige karakter van Concealed, hun vorige album uit 2004. Nu vijf jaar later zijn de heren terug met hun nieuwe plaat, genaamd Fragmentary Evidence.

Tegenwoordig wordt Concealed als een (bescheiden) genreklassieker gezien, dus het maken van een waardige opvolger is geen sinecure. Toch zijn de heren van Augury erin geslaagd om met een plaat te komen die minstens net zo progressief, eigenzinnig en origineel is als zijn roemruchte voorganger. Iedere compositie op Fragmentary Evidence is een op zichzelf staand muzikaal avontuur. Brute death metalstukken worden afgewisseld met uitgesponnen progressieve thema’s om vervolgens weer over te gaan in jazz en fusion geïnspireerde improvisaties. Op papier lijkt dit een onmogelijke combinatie, maar Augury slaagt erin om alle verschillende gedeelten vloeiend in elkaar te laten overlopen. Opeth en Dream Theater kunnen hier als referenties genoemd worden, maar het latere werk van Death (Individual Thought Patterns, Sound of Perseverance!) is minstens net zo’n grote inspiratiebron. In het gitaarwerk herken ik hetzelfde zieke sfeertje waar Mordid Angel patent op heeft.

Toch ik doe ik Augury hevig te kort om de muziek als een simpele optelsom van de eerdergenoemde bands te bestempelen. Daarvoor is de muziek te eigenzinnig en te origineel. In dat opzicht valt ook het baswerk in positieve zin op. Het wordt op dezelfde innovatieve manier ingezet als op het laatste album van Obscura, waardoor Fragmentary Evidence nog meer aan dynamiek wint. Ook het drum- en soleerwerk is om je vingers bij af te likken. Naast het indrukwekkende gebulder van gitarist/zanger Pat Loisel, laat ook Sven de Caluwé (Aborted) als gastzanger op enkele nummers horen waarom hij nog steeds tot de top van het gruntgilde gerekend wordt. Rest me nog te zeggen dat het muzikale geweld van een prima geluidstechnische fundering voorzien is.

Het zal de nodige luisterbeurten vergen voordat je als luisteraar de essentie van Fragmentary Evidence te pakken hebt. Als eenmaal het spreekwoordelijke kwartje gevallen is, kan je alleen maar tot de conclusie komen dat dit een van de beste releases in het extreme metalen genre van het jaar is. Verplichte aanschaf voor ieder die het progressieve genre lief heeft!

Augery Fragmentation Cover Normal

1. Aetheral
  2. Simian Cattle