Aeverium – Break Out

Aeverium – Break Out
Out of Line Music, 2015

Omdat de mensheid stilaan af wil van de term female fronted metal, gaat de jonge Duitse band Aeverium door het leven als melodic metal, wat eigenlijk al even veelzeggend is. Met een vrouw mee aan het roer uiteraard, maar waarbij zanger Marcel eigenlijk even veel voor zijn rekening neemt. Niet geheel female fronted dus. Aeverium is er eentje die een sterke start heeft genomen vorig jaar met publiciteit door onder andere Floor Jansen. Het is echter de vraag of dit debuut ook inhoudelijk interessant is.

Helemaal overtuigd ben ik zeker nog niet van dit potje melodic metal. Aeverium brengt enerzijds interessante duetten op symfonische nummers die catchy in de oren klinken, maar vrij simplistisch in mekaar zitten. De drie meest catchy songs zijn elk ook voorzien van een akoestische versie waarop een van de pijnpunten open en bloot komt te liggen. Deze zangeres heeft heel wat bereik, maar soms probeert ze echt meer kracht in haar stem te pompen dan ze aankan. Verder klinken de metalcore-stukjes soms vrij mechanisch en oppervlakkig (opener Break Out bijvoorbeeld), maar het moet gezegd worden dat deze man prima kan afwisselen tussen warme gothiczang, een stevige rockstem en de iets mindere core-screams.

Aeverium pakt dus uit met een combinatie die vandaag de dag wel aanspreekt: metalcore, nu metal en gothicmetal met catchy refreintjes en makkelijk te volgen, maar soms vrij saaie symfonische weefsels. Een geheel dat ik kan appreciëren voor even, vooral omdat tracks als Departed en Heaven’s Burning (Harvest Time) me best aangenaam (lees: catchy) in de oren klinken. Niet dat de rest kwalitatief minder waard is, maar deze twee zijn misschien de hitjes die de band nodig had een jaar geleden.

Aeverium – Break Out

1. Break Out
  2. Distrust