The Deathtrip – Deep Drone Master

The Deathtrip – Deep Drone Master
Svart Records, 2014

Als de naam Aldrahn opduikt in combinatie met de woorden old school blackmetal, dan ga ik toch een tikje alerter luisteren. Elke zichzelf respecterende blackmetal-fan heeft wel iets van Dødheimsgard, Thorns, Zyklon-B of Old Man’s Child in de kast staan. Mede-bandlid Host zal vermoedelijk minder belletjes doen rinkelen. Zijn andere band Thine begeeft zich eerder in de progrock-regionen (al vertoonde hun demo wel degelijk een voorliefde voor blackmetal). Ook wordt er gerept over een vermeende samenwerking met Snorre (Thorns), al beperkt deze zich hier tot de mix van het album. Op papier hebben we dus een potentiële knaller in handen. De ervaring leert echter dat een indrukwekkende line-up niet altijd garant staat voor dito platen.

Deep Drone Master maakt gelukkig de verwachtingen wel helemaal waar. De spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigt, zeg maar. Het album staat bol van de typisch Scandinavische blackmetal in de stijl van (oude) Darkthrone, (oude) Satyricon en (oude) Dødheimsgard. De muziek ademt een authentiek sfeertje uit, maar nergens wordt er echt specifieke zaken gerecycleerd uit de oude doos. Zeker qua productie is dit overduidelijk hedendaags.

Het duo werd geholpen door bassist Jon T. Wesseltoft (Thorns) en Dan “Storm” Mullins (Blasphemer, ex-My Dying Bride, ex-Bal-Sagoth). Beiden kwijten zich met verve van hun taak, waarbij vooral Wesselthoft zijn stempel druk op het geluid van The Deathtrip.

Deep Drone Master is een plaat die in principe elke fan van blackmetal uit de eerste helft van de jaren negentig moet aanspreken. Nieuwe elementen komen er niet bovendrijven, maar de plaat is dermate kwaliteit dat een aanschaf meer dan gerechtvaardigd is.

Tracklisting:The Deathtrip - Deep Drone Master

1. Intro
  2. Flag of betrayal