Zodiac – Road Tapes Vol. 1

Zodiac – Road Tapes Vol. 1
Napalm Records, 2015

Sonic Child was vorig jaar een van mijn favoriete rockreleases. De derde release van het Duitse Zodiac was mijn eerste kennismaking met de band en het was genieten van begin tot eind. Zodiac is een van die bands die stokoude bluesrock in een eigentijds jasje kan steken en vooral instrumentaal uitblinkt. Zoals de naam van deze nieuwe plaat aangeeft, is dit een live-album geworden. Op die manier krijgen we toch eens te horen wat de band live waard is.

De pro’s en contra’s die ik had tegenover de muziek komen gewoon nog sterker naar voren met hetgeen ik hier te horen krijg. De enorme pro van de band komt centraal te staan, en dat zijn de erg mooie gitaarpartijen die ik hier te horen krijg. Nooit te intens, maar wel gaande van swingende ZZ Top tot psychedelische Pink Floyd. Ergens vind ik een live-album zonder dvd altijd een verlies, omdat je gewoon de live-beelden mist bij hetgeen je te horen. Naast dat punt van kritiek is er ook het heikele punt van deze zanger die het live nog sterker in de verf zet dat hij de kwalitatieve bluesrock niet voorziet van de hemelse stem die nodig is. Met te weinig diepgang, zowel op tracks als het toch vrij tripperige en diepgaande Rock Bottom Blues als op Neil Young-cover Cortez The Killer. Het is vooral op de swingers dat de stem van deze man beter staat. Jammer dat op sommige momenten de stem erg op de voorgrond komt te liggen, terwijl ik eigenlijk meer wil genieten van de uitstekende rockstukjes.

Een wisselvallige release dus, als je het mij vraagt. Enerzijds is dit live-materiaal van een topband, maar anderzijds geniet ik liever van de prima albums van deze band dan van dit soort recordings. Geen idee hoeveel volumes er dus nog gaan volgen, maar ik ga liever naar live show volume 1 dan dat ik de opvolger van dit exemplaar in huis ga halen.

Zodiac – Road Tapes Vol. 1

1. Swinging On The Run
  2. Free