Artaius – Torn Banners

Artaius – Torn Banners
Bakerteam Records, 2015

De Italiaanse band Artaius bestaat sinds 2008. Na een demo en debuutplaat uitgebracht te hebben, werd de band dit jaar opgemerkt door het Italiaanse label Bakerteam Records. De band brengt naar eigen zeggen progressieve folk en wil dat met Torn Banners in de verf zetten.

De mensen die meteen rechtsprongen bij de term ‘progressieve folk’ kunnen rustig weer gaan zitten. Artaius brengt het progressief in de zin dat sommige gitaarpartijen soms wat meer a-ritmisch klinken, er soms een experimentje opduikt (zoals die fijne synthwaves op Pearls of Suffering) en er een wisselwerking is tussen symfonische groovemetal, melodische black en folk. Het gaat dus van Eluveitie-deuntjes en rustgevende sferen naar gedreven meloblack met bijvoorbeeld op Leviathan wel wat grooves. Klinkt al goed, maar dit kan allemaal nog een pak beter. De zang van Sara is het merendeel van de tijd goed en passend bij de knapperige stukjes, maar deze dame moet weten wanneer ze bepaalde noten niet gaat halen en waar haar stem niet staat. De metalpartijen mochten net iets meer met die progressieve geladenheid spelen om de mannelijke screams beter tot hun recht te laten komen. Nu blijft het vaak erg oppervlakkig en voorspelbaar klinken.

Een band die wel wat afwijkt van folkmetal pur sang, maar waar het progressieve niveau nog een pak mag stijgen vooraleer het echt goed wordt. Toch heeft dit op momenten al wel iets, vooral als de drive goed zit, het catchy uit de hoek komt of wanneer deze zangeres zich van haar beste kant laat horen (het rustige Pictures of Life kan er zo wel in). Benieuwd of de band hier verder op in zal spelen.

Artaius - Torn Banners

1. Seven Months
  2. Daphne