I Miss My Death – In Memories Presentation Show – Live In Kiev 2013

Metal Scrap Records, 2015

Ik ben al enkele maanden, sinds de release van de laatste Katatonia-show, in dvd-modus. Heerlijk hoe je soms kan genieten van een band die live nog meer invulling geeft aan eigen materiaal en briljant is in de plaatsen en opnametechnieken die ze kiest. Ik denk dat de dvd van I Miss My Death daar misschien wel eens de absolute tegenhanger van zou kunnen zijn. Deze gothic/doomband uit Oekraïne presenteerde vorig jaar haar debuut en stuurt ons nu wat videomateriaal op. Dat debuut hebben we hier nooit te horen gekregen, dus op dat vlak hebben we geen materiaal op plaat om alles te vergelijken.

Deze band geeft duidelijk een nieuwe dimensie aan het woord ‘statisch’. Zelden zag ik muzikanten die zo stijf op het podium blijven staan en een zangeres met zo weinig mimiek. Het gaat hier om de releaseshow van de debuutplaat en het moge duidelijk zijn dat dit podium erg weinig sfeer uitstraalt. De beelden die daarnaast nog eens genomen worden van de halflege zaal doen deze beelden echt niet stijgen in kwaliteit. Sommigen gaan vooraan wat geforceerd door het lint, maar eigenlijk is daar bij deze band weinig reden toe. Het is niet dat het allemaal zo enorm wild wordt, daar zorgt de oppervlakkigheid van deze gitaristen wel voor. Ook het gevoel wordt op heel wat momenten compleet uit deze band gezogen. Deze zangeres mag dan wel het snoetje hebben, maar het is enorm irritant als haar stem overslaat op de hogere momenten. Nogthans weet deze band met violen en wat simpele romantische synthstukken prima gevoelige stukken neer te plaatsen.

Dit is naar mijn gevoel gewoon een band die trots is op haar debuut en als extraatje het eerste optreden met die plaat in de verf wilde zetten. Het is omwille van heel wat punten erg moeilijk om oprecht te genieten van dit materiaal, maar de twee belangrijkste punten zijn ongetwijfeld de hoge noten van deze zangeres en het gebrek aan muzikale diepgang. Ik wil zeker de volgende langspeler eens horen om te controleren of die problemen op plaat al weggewerkt worden. Dan zien we wel.

I Miss My Death – In Memories Presentation Show

1. At The Dark Garden of The Vampire
  2. Thirteen Autumns of My Solitude