Infernal War – Axiom

Infernal War – Axiom
Agonia Records, 2015

De nieuwe Infernal War, eindelijk. Deze band is één van de hardste die ik ken in het blackmetalgenre (zonder industriële toevoegingen dan), en in het verleden kon deze band me probleemloos krijgen, vooral met de EP Conflagrator uit 2009. Drummer Stormblast mocht zich weer uitleven, het was weer eens uitkijken naar zijn überprestaties.

Axiom trekt furieus van leer met Coronation, waar een snoeiharde riff opnieuw het gezelschap krijgt van onvermoeibaar geblast en een blaffende schreeuwer. Iets minder compactheid wel bij dit nummer, Infernal War probeert iet of wat te variëren, zelfs met een headbangpartij na één derde en thrashblack halfweg. Kwestie van het nummer wat te rekken ook denk ik, want het is het op één na langste van de plaat. Er komen regelmatig thrashstukken in voor, en meer Poolse blackdeathriffs dan voorheen, waardoor er meer brutaliteit dan agressie aan te pas komt dan bij vorig materiaal. Het blijft extreem, maar niet meer zo extreem als de excessen die Infernal War in het verleden richting gehoorgangen katapulteerde.

De mix van (Poolse) blackdeath en smerig thrashende Amerikaanse en Duitse invloeden doet me meer dan eens denken aan Angelcorpse, inclusief warmetal-allures, hetgeen op zich niet verkeerd is. Alleen is het jammer dat de pure Poolse furie van onverzettelijk geblast en maniakaal gerag niet meer zo uitgesproken regeert. Nihil Prayer is een mooi voorbeeld van hoe het allemaal gedoseerder en gecontroleerder klinkt tegenwoordig. Allemaal ferm stevig en hard, gewoon wat jammer dat het niet nóg extremer is geworden. Dat na zoveel geklaag toch een 8 gegeven wordt zegt vooral veel over de eerste platen van deze band (checken dus).

Infernal War 200

1. Coronation
  2. Militant Hate Church