Corpsia – Order From Chaos

Corpsia – Order From Chaos
Grotesque Records, 2015

Thrashmetal uit Brazilië. De gedachtes gaan dan al snel uit naar Sepultura, een band die als eerste vanuit dit niet-metalland zichzelf op de kaart wist te zetten. Corpsia presenteert nu haar eerste wapenfeit in de vorm van de Order From Chaos demo. Etymologisch gezien staat het woord demo voor demonstratie. Welnu, demonstreert Corpsia zich op een dusdanige manier dat men zichzelf in the picture weet te werken?

Nadat we ons door de intro hebben doorgeworsteld, welke bestaat uit wat vage geluiden en een gitaartokkel, volgen de drie echte nummers. Wat direct opvalt is het overheersende geluid van de snaredrum. Deze drukt, vakkundig geholpen door de vocalen, de gitaren naar de achtergrond. Net als opener Warfield lekker op stoom komt, volgt er een semi-akoestisch en instrumentaal stuk wat de vaart er behoorlijk uithaalt. Als intro was het nog wel aardig geweest. Nu wordt de plank danig misgeslagen.

In het daaropvolgende Hail en het titelnummer wordt duidelijk dat er op compositorisch vlak nog stappen kunnen worden gezet. Met name Hail draait teveel om herhalingen. Waar genregenoten Machine Head er vaak nèt mee wegkomt om een riff vaak te herhalen, lukt het Corpsia niet om de spanning erin te houden. Iets meer variatie is wat we als thrash-liefhebber graag horen maar hier ontbreekt het. In het afsluitende titelnummer is er van de vocale agressie weinig meer over. Zou deze demo op een en dezelfde dag zijn ingespeeld en was het heilige vuur aan het eind van deze dag gedoofd?

Kort gezegd zit er best potentie in Corpsia maar mag alles wat beter gedoseerd worden en mag er gezocht worden naar een degelijke studio met dito mixer. Corpsia zet zichzelf nou niet direct op de kaart met deze demo. Toch hoor ik potentie en natuurlijk kan deze demo niet tippen aan de releases van bands die het gemaakt hebben. Deze demo is een aardige poging die ook duidelijk maakt dat er nog verbeterpunten aan te brengen zijn.

Corpsia - Order From Chaos

1. Intro
  2. Warfield