Amken & Maze Of Terror – Adrenaline Shot/Skullcrusher (split)

EBM Records, 2015

Het Griekse Amken en het Peruaanse Maze Of Terror bundelen hun krachten op een split. Het gaat hier om niet om nieuwe nummers maar beide bands hebben een eerder uitgebrachte ep op deze split gezet. Positief gevolg hiervan is dat de speelduur van drie kwartier net niet wordt aangetikt.

Amken levert vier nummers aan. Allen in pure jaren ’80 thrash-stijl. Geen crossover, geen genrevreemde invloeden of anderszins rare fratsen maar korte, hoekige en galopperende riffs met staccato breaks en een hese gilstem. Het doet wat denken aan een mix van de oude Kreator en Tankard. Niet alleen qua stijl maar ook wat de composities betreft kan Amken zich met deze mannen uit hun beginperiode meten. Een mooi compliment en het doet uitzien naar verdere releases.

Maze Of Terror zoekt het nog iets verder terug in de tijd toen thrash nog echt in de kinderschoenen stond middels een mindere productie en iets simpeler songstructuren. De stem is iets minder karakteristiek en ligt (mede hierom?) iets verder weg in de mix. Ook de solo’s zijn simpeler: gewoon wat noten snel achter elkaar snel aanslaan, met een tremelo dive-bomb eindigen en het zit er alweer op. Een snelle en opgefokte versie van Hellhammer die Slayer imiteert, daarmee is het nog het best te vergelijken.

Het nut van deze release ontgaat enigszins maar door de geboden kwaliteit en het feit dat er ongetwijfeld nieuwe zieltjes worden gewonnen wordt deze release gerechtvaardigt. Pure thrash-fanaten zullen met Maze Of Terror het best uit de voeten kunnen. Zij die binnen het genre zijn meegegroeid met de scene en genoemde bands zijn blijven volgen zullen meer hebben met het werk van Amken.

Amken & Maze Of Terror - Adrenaline Shot/Skullcrusher split)

1. Adrenalin Shot (Amken)
  2. Zombie Pets (Amken)