ATOJ – ATOJ

ATOJ – ATOJ
Memorial Records, 2015

ATOJ staat voor A Theory of Justice en komt uit Italië. De bandnaam is geïnspireerd op een boek van de Amerikaanse politieke filosoof John Rawls. De band profileert zich als ATOJ, vandaar dat we die tenaamstelling maar verder zo zullen aanhouden. Gevormd in 2008. Drie jaar later produceerde de band haar eerste ep Athena en nu is daar eind 2014 deze tweede zelf getitelde ep bij gekomen.

Uit de zelf opgegeven informatie blijkt dat deze Italianen post-hardcore/mathcore spelen en zich plaatsen in het straatje van bands als The Dillinger Escape Plan, Norma Jean en Chariot. Daar zijn niet zo veel spelden tussen te krijgen dus deze jongens weten aardig waar ze staan. Aan dit rijtje wil ik zelf nog wel D.R.I. toevoegen.

Zes min of meer kwalitatief gelijkwaardige nummers waarbij Hypothermia het hoogste luistervoergehalte heeft. De productie is door de Amerikaan Jack Shirley over de hele 20 minuten gezien lekker rauw gehouden. Wel zo prettig is het dat, ondanks de rauwheid, de nummers wel allemaal een kop en een staart hebben. Met het knappe instrumentale Phobia wordt er een fijne balans op deze ep neergelegd waarna het explosief afsluit met Demonophobia.

Tenslotte nog even voor de mensen die gek zijn op moeilijke woorden: Kleptophobia is de angst voor stelen, Kakorrhaphiophobia is vrij vertaald faalangst, Hypothermia is onderkoeling, Hyperthermia is een hoge lichaamstemperatuur zoals bij koorts, Phobia is het algemene woord voor angst en Demonophobia laat zich dan raden. Lekker belangrijk allemaal, belangrijker is het dat we hier te maken hebben met een lekker plaatje. Dit smaakt naar meer.

ATOJ 200

1. Kleptophobia
  2. Kakorrharphiophobia