System Overthrow – System Overthrow

System Overthrow – System Overthrow
Eigen Beheer, 2015

Twee jaar geleden werd de demo van onze landgenoten van System Overthrow met open armen ontvangen binnen onze redactie. Op twee jaar tijd zijn er binnen de line-up wat wijzigingen gebeurd en is er nu een nieuwe bassiste en een nieuwe drummer. Het zorgt er in elk geval niet voor dat deze band de lat lager heeft moeten leggen, want dit blijft thrash van de bovenste plank.

Naar verluid startte System Overthrow in 2011 vanuit de assen van een Testament-coverband en die invloed hoor ik zeker nog terug. Dat is echter niet de enige grootmacht die voorbij scheurt, Exodus en Slayer zitten zeker ook mee in de mix, maar misschien is het wel de stijl die het sterkst overheerst. Technische thrash dus die op dit debuut ook met een razende productie gepresenteerd wordt. Vooral die ratelende basdrums en scheurende gedempte gitaarpartijen, die haast als naderende helikopterwieken klinken, houden deze plaat erg stevig.

De zang en melodische gitaarsnufjes (solo’s en hier en daar wat melodische vingervlugheden) maken dan dat System Overthrow ook met dit debuut een wat eigen gezicht geeft aan het thrashpad dat ze bewandelt. Zanger Willy heeft een stem die prima gemeen uit de hoek kan komen en past op de groovy stukjes, maar op andere momenten krijgt zijn stem wat Dickinson hints mee en dat is zeker als een pluspunt bedoeld. Het zijn wat mij betreft de momenten dat hij de hoogte inschiet met zijn stem die het grootste werkpunt nog vormen voor deze landgenoten.

Elke thrashfan moet dit eigenlijk uitproberen, of gewoon in huis halen. System Overthrow laat horen dat ze de thrashlegendes eer aan doet met het materiaal dat ze brengt, maar heeft ook, letterlijk en figuurlijk, een eigen stem. Enkel jammer dat deze plaat maar een half uurtje duurt.

System Overthrow – System Overthrow

1. System Overthrow
  2. Cry Or Die