Mantic Ritual – Executioner

Mantic Ritual – Executioner (heruitgave)
Metal Mind Productions, 2015

Dit jaar teert het Poolse Metal Mind Productions wat op heruitgaves van oude Nuclear Blast releases. Soms een strategische zet, maar soms heb je er ook echt het raden naar. Het was al opmerkelijk dat de Amerikaanse thrashers van Mantic Ritual zeven jaar geleden met hun plaat zo hoog konden scoren, het is nog opmerkelijker dat van hun enige release dit jaar een heruitgave verschijnt. De band is ondertussen al een hele tijd gestopt.

Dit is een release die opnieuw voorbij komt puur door de kwaliteit ervan, niets meer en niets minder. Executioner is ook gewoon een bom van een plaat, met erg typerende Bay Area invloeden, maar ook met een vrij ruwe sound die behouden is en wat heerlijke anarchie die in zangstijl van Dan kruipt. Zo ver als een Unleashed gaat het niet maar er zijn wel wat vurige accenten in zijn strotgeluiden. De stijl van de band is vrij klassiek, maar technisch stevig gebracht (dat kan je al op One By One horen) met nummers die wat oldschool Metallica durven gaan (Death and Destruction), maar waar oude Slayer eerder opkomt als referentie. Soms razend en agressief, op andere momenten zwierig en melodisch, deze band leverde destijds duidelijk een prima afgewogen thrashplaat af. Of het de heruitgave waard is laat ik in het midden, maar wie hem destijds niet in zijn bezit heeft gehaald en nu een aanschaf waagt, zal niet bedrogen uitkomen.

Mantic Ritual - Executioner

1. One By One
  2. Executioner
  3. Black Tar Sin
  4. Death and Destruction
  5. Murdered To Death
  6. Souls
  7. Panic
  8. Double The Blood
  9. Thrashatonement
  10. By The Cemetery
  11. Next Attack

• Ben Mottsman – Bas
  • Jeff Potts – Gitaar
  • Dan Wetmore – Zang, gitaar

Mantic Ritual – Executioner

Mantic Ritual – Executioner
Nuclear Blast, 2009

Nooit van gehoord, en dat is logisch. Mantic Ritual is de verderzetting van de band Meltdown (er was er al een, of twee). De band bracht in 2007 dit album uit, en datzelfde album wordt nu heruitgebracht bij Nuclear Blast. Nuclear Blast? Wat mogen de heren dan wel spelen? Wel, deze Amerikanen brengen thrash speed metal! Old school, moederscheurders! En niet van de minste!

Ik heb geen zin om ieder nummer te gaan platanalyseren. Ik heb geen zin om technische praat te verkopen. Ik heb alleen zin om hier naar te zitten luisteren. Metallica, Heathen, Onslaught, Slayer, Nuclear Assault, … allemaal flashbacks door mijn hoofd, en toch blijf je bij de les. Opruiend en krachtig, met een hoog Ride The Lightning-gehalte (instrumentaal). Prachtig is dat. Het is ook mooi melodisch op momenten en vervalt niet in eenrichtingsverkeerthrash. Daar zorgen de Rust in Peace-gitaarlijnen mede voor. Doch is het veel onstuimiger en agressiever dan oude Metallica of Megadeth, furieus zelfs met momenten. De hoeveelheid bay area thrash zit daar zeker voor iets tussen, en met momenten denk ik zelfs aan Unleashed!

Genoeg analyse. Old school speed en thrash, retro en ruig. Ja, ok, ze mochten wel iets origineler geweest zijn, iets minder gespiekt hebben, minder naïef geragd hebben, doch, verplichte kost voor de mannen van tram 3. De anderen mogen voorzichtig de MySpace gaan bezoeken. Wel uitkijken voor dat nekgezwel!

MR

1. One by One
  2. Executioner