Various Artists – Epictronic

Various Artists – Epictronic
Epictronic, 2015

Epictronic is de naam van een relatief jong label dat na twee jaar aan uitbreiding toe is. Het label richt zich sinds dit jaar op Scandinavië en Japan en brengt bands die eigenlijk bij mij niet zo’n heel sterke indruk nalieten in het verleden. Met behoorlijk wat twijfels begon ik deze compilatieplaat te beluisteren die het label ons toestuurde, met de artiesten van alle releases die dit jaar bij het label al bekend zijn. Op vlak van genres komt dit eigenlijk steeds neer op gothic/industrial rock en ik moet zeggen dat het geen slecht resultaat geworden is.

Starten doet deze compilatie met een dame uit België, namelijk de frontdame van Azylya Jamie-Lee Smit. Deze drie tracks brengen toch wel iets anders naar voren dan bij haar band. Rock die voorzien is van een atmosferische/post-rockvibe en waar de combinatie met haar Franse zang het geheel wat Amesoeurs doet aanvoelen. Het zijn vooral de twee eerste tracks die een goede indruk leveren, L’Amour de Freddy mikt meer op het gevoel en dat lukt veel minder met deze stijl. Het Italiaanse Ashes To Ashes lijkt aanvankelijk in te pikken op die luchtige atmosferische lijnen, maar haalt er al snel wat meer kracht bij. In het verleden stoorde het me vooral dat deze muziek erg oppervlakkig bleef en de zangeres verschrikkelijke screams/grunts tussen haar stukjes gooide. Zalig om deze muziek eens zonder die vocale zelfmoord te horen, want zangeres Marta blijft hier op verfijnde wijze zingen. Inhoudelijk blijft dit een band die met beide voetjes op de grond blijft binnen het gothic/industrial rock genre, maar een track als Popular klinkt echt heerlijk catchy in de oren. De andere tracks zijn geen hits, maar doen het ook niet slecht.

Wat gas terug vervolgens met Earthist uit Parma. Dit is voor mezelf misschien wel de ontdekking van deze plaat: erg gevoelige en verfijnde rock op Sirens Song, lichtjes funky en commercieel op Not Today en iets minder catchy op Miracle. Het is vooral door deze luchtige en toegankelijke manier van musiceren en de prima poprockstem van deze zanger (het heeft zelfs wat Blink182-hints), dat deze band bij poprockfans in de smaak zal vallen. De overgang met The Way of Purity is wel erg drastisch, met de elektronische rock van deze Amerikanen. De nummers konden me niet bekoren op hun full-length en doen dat nu ook niet, maar ze passen wel op deze compilatie: de grunts weerklinken lichtjes op de achtergrond en de nadruk komt te liggen op zwierige electro-rock die naar mijn gevoel echt veel te basic blijft.

Dan weet het Italiaanse Arsenic Unbirthday iets meer creativiteit te pompen in haar industrial rock. Luchtig en met een prettige interactie tussen het elektronische weefsel, de invallende gitaarakkoorden en de zweverige vocalen van deze zangeres. Een track die blijft hangen is bijvoorbeeld Unnecessary Pain. Afsluiter Deplacement laat horen dat label Epictronic ook beschikbaar is voor bands die meer naar de electro-kant leunen. Het project van de toetsenist van de Italiaanse symfonische metalband Levania laat hier zijn dansbare electo-kant horen. Niet te explosief en nog van wat zweverige vocalen voorzien, maar dit past al heel wat minder op Zware Metalen.

Een compilatie die mij mijn mening doet herzien over enkele bands en me ook interessante bands heeft leren kennen zoals Earthist en Arsenic Unbirthday. Epictronic brengt geen materiaal dat erg buiten de lijntjes kleurt en ook geen absolute toppers, maar wel industrial rock om prima van te genieten. Het label is zeker welkom.

Various Artists - Epictronic

1. Jamie-Lee Smit – Revivre
  2. Jamie-Lee Smit – Route 66