The Darkness – Last Of Our kind

The Darkness – Last Of Our kind
V2 Records, 2015

Na hun grote doorbraak met het nummer I Believe In A Thing Called Love en Kerstklassieker Christmas Time ging het flink bergafwaarts met de heren van The Darkness. Hun tweede langspeler One Way Ticket To Hell … And Back werd nog wel positief ontvangen, maar achter de schermen ging het vooral goed mis met zanger Justin Hawkins. Drank en drugs zorgden er voor dat Hawkins uit de band gezet moest worden. In 2012 ging het al weer beter met de band en brachten de Britten hun derde langspeler Hot Cakes. Anno 2015 brengt de band zijn vierde langspeler met de titel Last Of Our kind.

Opener Barbarian laat elementen van Led Zeppelin‘s klassieker Immigrant Song horen. Qua thematiek, maar ook de kracht die het nummer in zich heeft. Op Open Fire horen we dat schijnbaar ook She Sells Sanctuary van The Cult een invloed heeft gehad bij het schrijven van nummers. De riffs die in dit nummer gebruikt worden lijken bijna gekopieerd uit de jaren 80 klassieker. Justin Hawkins zijn stem heeft geen last ondervonden van diens eerdere slechte gewoontes en klinkt nog zoals we gewend zijn van de grote hits. De vergelijking met Freddie Mercury is al vaak gemaakt en dat kan nog steeds gedaan worden. Hoge uithalen worden zonder enig probleem afgewisseld met lagere zangpartijen. Mighty Wings is een nummer dat absoluut nog even genoemd moet worden. Dit nummer is een combinatie van wat zwaarder en dreigende klinkende stukken, met lichtere symfonisch aanvoelde gedeeltes.

The Darkness laat duidelijk merken dat ze vergelijking met Queen niet uit de weg gaan, maar ook beïnvloed zijn door andere Britse grootheden. De band neemt zichzelf nog steeds niet te serieus wat resulteert in een hoop hoorbaar plezier in het spelen. Last Of Our Kind zal waarschijnlijk geen hoge ogen gaan gooien. Dat ligt echter niet aan de band of aan het materiaal. Het is puur te wijten aan het huidige muzikale klimaat waarin rockmuziek zoals hier gebracht geen plek lijkt te hebben.

The Darkness - Last Of Our kind

1. Barbarian
  2. Open Fire