Winter Calling – As Darkness Falls

Winter Calling – As Darkness Falls
Eigen beheer, 2015

As Darkness Falls is het debuutalbum van het in 2013 opgerichte Amerikaanse Winter Calling. Om deze band te kunnen vergelijken kun je het beste denken aan het latere werk van Threshold, maar dan met iets meer rock dan prog elementen. Ook de naam van Disturbed waard rond op dit album. Deze Floridanen moeten met deze koers in staat geacht worden om een breder rock publiek aan te gaan spreken.

Luistertips genoeg op deze overwegend prettige plaat. De semi-ballad A Moment in the Sun is er zo één. De opener A World I can Feel zet de toon voor het album en is daarmee een sterk gekozen startnummer. Het bredere rockpubliek waar ik in de vorige alinea naar verwees komt op Leader of One en Make it Rain aan haar trekken. Everyone has a Story, met een lekkere industriële opening, laat de link aan Threshold horen, evenals Forever. Ondanks dat ik geen voorstander ben van een instrumentaal nummer als afsluiter mag het interessante 108 er ook prima zijn.

Ook het traditionelere metalpubliek heeft in ieder geval één reden om As Darkness Falls eens te proeven. Als je een cover op je album zet kun je grofweg twee dingen doen. Het origineel naspelen zodat de luisteraar alleen weet dat het een cover is omdat hij een andere zanger hoort. Maar je kunt er ook iets eigens van maken en dat is precies wat deze mannen gekozen hebben. Iron Maiden-liefhebbers moeten de cover Wasted Years gewoon even een keer geluisterd hebben. Komt ie:

Eddie himself zal zich waarschijnlijk in zijn tombe omdraaien want Winter Calling heeft deze klassieker compleet omgebouwd tot een prachtige pianoballad. Verrassend genoeg doet deze uitvoering het wel gewoon erg goed. De teksten lijken compleet op hun plaats te vallen en komen, wellicht zelfs beter dan het origineel, volledig tot hun recht. Geen moment heb je nog het idee hebt dat het origineel een pittig up-tempo-nummer is dat vele stadions al een paar decades in vervoering weet te brengen. Als je als band zoiets in je mars heb, dan kan je wel wat.

Met die ene cover hebben ze zich wel gelijk aardig in de kaarten laten kijken. Die kaarten geven aan dat er vermoedelijk veel meer in het vat zit dan dat As Darkness Falls ons nu heeft gebracht. Dat is dan ook eigenlijk mijn enige kritiekpunt. Het is over het grotere geheel gezien toch wel wat aan de gladde en vlakke kant. In ieder geval toch maar even goed in de gaten houden de komende jaren. Winter Calling: onthoud die naam.

200 Winter Calling

1. A World I Can Feel
  2. Self-Righteous Parade