In Malice’s Wake – Eternal Nightfall

In Malice’s Wake – Eternal Nightfall
Punishment 18 Records, 2015

Thrash metal from down-under. Maar dat In Malice’s Wake helemaal uit Melbourne komt hoor je nergens aan terug. Deze band had net zo goed uit de Bay-Area kunnen komen. Actief sinds 2003 en inmiddels twee volledige albums en een live-CD/DVD op haar conto. De release die ik onder oren kreeg betreft een re-release van Eternal Nightfall uit 2008, aangevuld met de Blackened Skies-EP uit 2003.

De toevoeging van de Blackened Skies-nummers geeft een aardig beeld van waar In Malice’s Wake vandaan komt. Dit omdat drie van deze nummers in opgepoetste vorm op Eternal Nightfall terugkomen. Als je het intro niet meerekent kom je dus op zeven nieuwe nummers. Zo bekeken is dat misschien weer wat weinig. Twee of drie compleet nieuwe nummers hadden wat mij betreft best aan deze release toegevoegd mogen worden. Daar zullen ongetwijfeld commerciële overwegingen een rol gespeeld hebben, wij zullen het gewoon met het album moeten doen zoals het er nu ligt.

Om In Malice’s Wake te positioneren kun je volstaan met een woord: Testament. Niet in de laatste plaats vanwege de grote gelijkenis tussen zanger Shaun Farrugia en Chuck Billy. Op muzikaal gebied kun je ze verder nog linken aan Exodus en de 80’s Metallica maar elke keer dat de zanger zijn brulboei open trekt wil je toch even naar de tracklist kijken of het geen Testament– cover zou kunnen zijn. Het ontbreken van het herkenbare geluid van Alex Skolnick wordt echter behoorlijk gecompenseerd door de arbeid die Leigh Bartley op de plaat heeft geslingerd. Zoals velen kan hij de strijd met Skolnick nog niet aan maar het is allerminst vervelend wat hij laat horen.

Tenslotte nog even het luistervoer: Man-Made Death is een lekker klassiek thrashnummer met een leuk ingebouwd akoestisch stukje. Ook in As Dusk Covers Day en The Path Less Traveled komen die klassieke thrash-elementen mooi naar voren. Het intro van het instrumentale When Silence Hides roept direct associatie op met Metallica’s My friend of Misery. Voor de thrashmetal-liefhebber valt er voldoende te genieten dus ik ga binnenkort ook maar eens op zoek naar The Thrashening uit 2011.

In Malice Wake 200

1. Intro
  2. Pay the Price