Shrapnel Storm – Mother War

Shrapnel Storm – Mother War
Witches Brew Records, 2015

Het Finse deathmetalorkestje Shrapnel Storm bouwt vooralsnog op een rustige, veilige, bijna ouderwetse manier aan de carrière. Ga maar na: opgericht in 2006 zijn er eerst vier (!) demo’s gemaakt voordat debuutplaat Mother War het licht zag. En die plaat slaat nu in met de kracht van een dozijn handgranaten.

Dat Shrapnel Storm de tijd heeft genomen is de band absoluut ten goede gekomen, want wát een absolute topplaat is Mother War. Alles klopt aan dit product: de lengte, de productie, de muziek, alle afzonderlijke tracks, de heerlijk diepe grunt van brulboei Ville ‘Ykä’ Yrjölä, alles, alles, alles. Dit is een plaat die af is. Klaar, inlijsten, op de schoorsteenmantel zetten en niets meer aan doen. Zelfs de omschrijving waarmee Shrapnel Storm zichzelf introduceert klopt: een oldschool deathmetal bulldozer. Dat is exact wat het is. Wie luistert naar Mother War waant zich weer in 1988 maar Satanzijdank wel met de productie van 2015.

Waar de heren Finnen nèt iets afwijken van de grote voorbeelden in het genre, is dat er een mespuntje meer groove aan de muziek is toegevoegd. En laat dat nu voor een lekker fris windje zorgen in een muziekstroming waarvan de grenzen zó vastliggen dat het de Chinese Muur degradeert tot een nietszeggende sliert bami. Het briljante mespuntje zorgt ervoor dat Shrapnel Storm heerlijk door blijft beuken en dat het voor de gemiddelde luisteraar onmogelijk moet zijn om hier kalm onder te blijven. Zet voordat Casus Belli begint de meubels maar aan de kant anders kun je gelijk een nieuw bankstel gaan halen zodra de laatste klanken van Rising Storm wegsterven.

Voor het geval u het nog niet doorheeft: dit is goed. Heeft u ooit wel eens gedacht: ‘dat deathmetal, dat klinkt best aardig’, zorg dan dat u Mother War in huis haalt. Nog steeds niet overtuigd? Geniet dan van Radars Down en bedenk: de oorlog is begonnen. De aanstichter komt uit Tampere, Finland en heet Shrapnel Storm. Geef acht! Presenteer ’t geweer! ’t Geweer op schouder! Leg aan! VUUR!

Shrapnel Storm - Mother War 200x200

1. Casus Belli
  2. The Carpet Bombing