Last Joker – Ulterior Motives

Last Joker – Ulterior Motives
Into the Limelight Records, 2015

Last Joker werd in 1990 opgericht door gitarist Miquel Mega en opereerde in die tijd vooral in Brazilië. Met het eerste album Last Joker op zak werden voorprogramma’s voor aansprekende bands als Sepultura, Angra en RDP verzorgd. Halverwege de jaren negentig leek er een vroegtijdig eind aan de band te komen waarop Miquel Mega naar Los Angeles verhuisde. Vervolgens perste hij er een slordige tien instrumentale solo-albums uit en deed hij veel sessiewerk. In 2014 waagde hij de oversteek naar Groot Brittannië waar hij Last Joker nieuw leven inblies. Daar komt de toevoeging ‘Chapter II’ op de hoes van het album hoogstwaarschijnlijk vandaan. Via het Nederlandse label Into the Limelight is nu het album Ulterior Motives op de markt verschenen. Voor zover de achtergrond van Last Joker.

Op dit album vinden we doorsnee rocknummers waar de Los Angeles-periode van de oprichter in terug te horen is. Voor mij is de meest in het oor springende vergelijking te maken met Vengeance. Ooit één van Neerlands trotsen op hardrockgebied, die ik verder niet zou moeten hoeven te introduceren. De stem van zanger Roddy B vertoont een opvallende overeenkomst met die van Leon Goewie. Ook muzikaal is Last Joker eenvoudig naast Vengeance te leggen maar ook Steel Panther komt hier om de hoek kijken. Maar dan wel zonder de puberale, maar stiekem soms wel humoristische teksten. Daar klinken die jaren in Los Angeles een beetje door.

Net als bij eerder genoemde bands klinkt ook bij Last Joker het plezierelement duidelijk door in de muziek waarbij niet op een cliché meer of minder wordt gekeken. Ik zou bijna een leverworst als prijs beschikbaar willen stellen voor de inzenders die de eerstvolgende vijf woorden die na de titel komen kunnen voorspellen, zonder het nummer Are You Ready? vooraf gehoord te hebben. Ik denk dat we dan binnen een paar dagen de halve varkensstapel van Nederland en België door de worstenfabriek kunnen draaien. Echt een beetje op dat niveau dus.

Wie echter een beetje verder luistert zal het opvallen dat die Miquel Mega echt wel in staat is om op een prettige manier wat noten uit zijn gitaar te schudden. Zonder gelijk een heel contigent aan rockmuzikanten te willen beledigen vind ik het bijna jammer dat hij zich “maar” met dit niveau inlaat. Nu gaat zijn spel een beetje verloren in de algehele oppervlakkigheid van de rest. Maar goed, zijn Portugese bloed kruipt hier ook prima maar de man zijn capaciteiten worden nu niet helemaal optimaal benut. Het blijft nu bijna onopgemerkt hangen bij muziek die zich uitstekend leent voor feesten en partijen, maar als je meer diepgang in je muziek zoekt dan moet je deze jokers laten liggen.

last joker 200

1. Are You Ready?
  2. Dreamer