Mizantropia – Oblivion

Mizantropia – Oblivion
Metal Scrap, 2015

Ze zien er nog zeer jong uit, maar zijn toch al twaalf jaar bezig. Een mogelijke verklaring kan zijn dat er zich onder de vier inwoners van de Oekraïense havenstad Zaporizhzhia geen stichtende leden meer bevinden. Er komt veel metal voort uit Zaporizhzhia, dit keer krijgen we extreme gothic te horen, luidt het.

Wat dat is? Blijkbaar een mix van female-fronted kweelgothic met duistersymfonische strijkerssamples, Draconiaanse doomtreurnis met neerslachtig pianospel en verwoede pogingen om daar nog enkele clusters melodieuze death metal in te klutsen. Wat dat laatste betreft, geraken ze niet verder dan afgeknepen gitaaraanslagen met loopjes tussen. Beide gitaristen zijn duidelijk geen riffers, want hun kortelingse leadgedeeltes zitten wél op de gevoelige snaar, zeker als ze over de teneergeslagen akkoordensmart glijden. Bovendien staat de besnaring naar female-fronted gothicnormen zeer luid in de mix gedraaid, wat wil zeggen dat er flink wat gewicht aan de typische akkoordenrags en –chugs zit. Wanneer je achter die opengesperde gitaarmond een volle orkestbak symfonische massa kan zetten, vang je de tekortkomingen van het riffcompartiment mooi op.

Nog opvallender is de veelheid aan zangstijlen. Kateryna strooit met pakkende sopraanuithalen, inventieve melodiemeerwaardes, een gruwelende parlando en een Gossow-iaanse grunt met veel haar op de tanden. Echt, ze excelleert op alle gebied, voor de vuist weg lukt het ons niet om een completere metalzangeres te noemen. Ook leuk is de vrolijke kozakkenfluit die er hier en daar in verwerkt zit. Compositorisch komt de enerzijds melancholische en anderzijds donkere sfeer uitstekend naar voren in het geheel. Juist de eindes die er de helft van de tijd het zij nogal abrupt, het zij met een povere fade-out uitgaan, moeten ze nog wat oordeelkundiger brengen. Afgezien daarvan, speelt Mizantropia al die Disney-gothic, waar de meeste groepen met zangmevrouw het mee doen, de vergetelheid in.

Tracklisting
Mizantropia-Oblivion

1. Dark Gathering