Trixter – Human Era

Trixter – Human Era
Frontiers, 2015

Glammetal, of hairmetal zo je wilt. Voor velen was het gehele genre al dood voor het geboren was. Menig grindcoreband zou, met een beetje fantasie, leuke teksten kunnen verzinnen over wat ze met al die opgedofte gasten kunnen doen. Persoonlijk heb ik altijd een zwak voor het genre gehad, met zijn feel-good-/feest-attitude. Nadat het genre de nek was omgedraaid door de grunge-stroming (en door al die bands die niet met hun eigen succes konden omgaan), zijn er tegenwoordig steeds meer bands uit het genre die een tweede leven lijken te beginnen. Zo ook het uit New Jersey afkomstige Trixter.

Human Era gaat uit de startblokken zoals je het mag verwachten. Uptempo nummers met een hoog feestgehalte, een hoop melodie en een makkelijk mee te zingen refrein. Onvermijdelijk komt op een bepaald moment de power ballad. In dit geval is dat Beats Me Up. Normaal gesproken gaat het tempo weer snel omhoog na die onderbreking. Trixter lijkt echter het gaspedaal niet meer te kunnen vinden met als gevolg dat de nummers maar door kabbelen. All Night Long probeert het nog, maar mist gewoon de power om de tweede helft van Human Era nog wat glans mee te geven.

Zoals gewoon in dit genre is de productie zo glad als een aal. Het feest begint goed de eerste pakweg twintig minuten. Daarna slaat het bier echter dood en blijken die leuke dames waar je mee stond te flirten de moeders te zijn van die meiden uit je klas. De link met die andere band uit New Jersey is makkelijk te leggen. Het eerste gedeelte van Human Era scoort een dikke voldoende, maar het tweede gedeelte haalt de score uiteindelijk een stuk naar beneden.

Trixter - Human Era

1. Rockin’ To The Edge Of The Night
  2. Crash That Party