Satyricon – Live at the Opera

Satyricon – Live at the Opera
Napalm Records, 2015

Het Noorse Satyricon is geëvolueerd van een pure blackmetalband tot een duister rock/-metalgezelschap dat graag de muzikale grenzen opzoekt. Het is dan ook niet zo gek dat voor het eerste live-album in de alweer 24-jarige loopbaan van de band, het koor van de Koninklijke Noorse Opera werd benaderd om in de thuisbasis een plaat op te nemen. 8 september 2013 was de grote dag en met een dvd en dubbel-cd werd die bijzondere en geslaagde samenwerking voor de eeuwigheid vastgelegd.

Bij een samenwerking als deze is er het gevaar dat er twee wereldjes ontstaan die allebei hun eigen ding doen, met een koor dat luidkeels over de muziek heen probeert te zingen. Gelukkig is dat op Live at the Opera niet het geval. Integendeel: de goed geklede dames en heren staan volledig in dienst van de muzikanten voor hen en hun muziek. Aan de basis van de Satyricon-songs is namelijk niet veel veranderd: de heerlijke gitaarriffs en het meesterlijke drumwerk van Frost zijn ook tijdens dit concert de dominante factor. Het koor weet dat op de juiste momenten te ondersteunen door de zoetgevooisde keeltjes aan te heffen. Dat zorgt ervoor dat dragende, duistere nummers als To The Mountains en The Infinity of Time and Space een absolute meerwaarde krijgen.

Hoogtepunt van ieder Satyricon-concert en dus ook van deze, is Mother North: het nummer dat midden in de woestijn nog voor kippenvel weet te zorgen. Daarmee is gelijk een flink punt van kritiek op deze plaat te benoemen: dit album is bepaald geen dwarsdoorsnede van het oeuvre van Satyricon. Op één nummer na zijn alle tracks afkomstig van de laatste vier platen, inclusief het al met al toch wat teleurstellende Satyricon uit 2013 (dat overigens pas verscheen na dit concert. Het nummer Phoenix van dat album gebruikte de opnames van deze avond voor de videoclip). Zeker na het aanhoren van Mother North is het snel wegdromen naar hoe nummers uit de écht zwarte tijd van de band hadden geklonken.

Wie dat even vergeet blijft over met een prachtig album van een unieke samenwerking en een voorbeeld van hoe twee werelden elkaar kunnen vinden. Al is het een gemiste kans om op de dvd alleen opnamen van het concert te laten zien en niet terug te blikken op de voorbereidingen en reacties na afloop.

Satyricon - Live at the Opera 200x200

1. Voice of Shadows
  2. Now, Diabolical