We Came As Romans – We Came As Romans

We Came As Romans – We Came As Romans
Equal Vision Records, 2015

De jongens van We Came As Romans brengen deze zomer hun vierde plaat uit terwijl ze op de Vans Warped tour staan. Ze hebben ons al te woord gestaan voor een interview waarin al werd vooruitgeblikt naar het album. Ondanks een beetje onenigheid over de intensiteit van het album kan ik het zeker appreciëren, maar dat zal niet voor elke metalfan gelden.

De band uit Michigan staat al wel langer bekend om hun ietwat softere aanpak van het metalcore genre, vooral door clean vocalist Kyle Pavone die het soms nogal verwijfd deed klinken, en wil met deze plaat aatonen dat ze niet binnen een genre geplaatst willen worden. Er staan hevige en melodische nummers op het selftitled werk omdat dat de muziek is die ze het liefst spelen. Dus wie had gehoopt iets in de stijl van To Plant A Seed te horen, zal ontgoocheld worden. Opener Regenerate doet wel even denken aan die vroegere tijden, maar de drie nummers erna vernietigen die nostalgische gedachte. Begrijp me niet verkeerd, het klinkt allemaal leuk, maar het trekt steeds verder weg van metalcore. Het is allemaal iets te popachtig qua melodie. Elk nummer bevat nog wel wat metalcore elementen, maar het totaal voelt niet zo. Misschien zijn het de elektronische invullingen die dat gevoel opwekken. Tear It Down maakt het halverwege het album weer wat goed en Defiance doet ook nog een poging om het hele spul voor een metalfan beluisterbaar te maken.

Over het algemeen is het geen slecht album, maar toch is het moeilijk om het geheel metal te noemen. Het is jammer dat dit het zogeheten selftitled album is en de band daarmee wil zeggen dat dit de stijl is waarin ze zich het best voelen. Uiteraard moet elke band groeien, maar persoonlijk vind ik het jammer dat het deze richting uit gaat.

We Came As Romans - We Came As Romans

1. Regenerate
  2. Who Will Pray