King Dude – Songs of Flesh & Blood – In The Key of Light

Ván Records, 2015

Heerlijk toch, dat label Ván Records? Nog voor je de plaat in je platenspeler steekt, weet je al dat het anders gaat zijn dan de rest van de platen die je de laatste tijd te horen hebt gekregen. Ik wist al wat ik kon verwachten van King Dude, aangezien voorganger Burning Daylight ook al in mijn schoot geworpen werd. Toen was het vooral erg wennen, nu is het vooral erg genieten.

De anecdote van de week bij deze release is dat ik onderstaande clip had doorgestuurd naar een vriend van me en dat hij er enkele dagen later nog steeds van overtuigd was dat dit een nieuwe plaat van Nick Cave was. Ik kan hem ergens geen ongelijk geven, want King Dude tapt ook wel sterk uit het vaatje van Cave, maar werkt de muziek anders uit. Iets occulter, in de lyrics maar zeker ook in het geluid, en doet niet mee aan geladenheid en ontploffingen.

Eerder wazige, oude, psychedelische waters met erg zwarte en diepe bodems. Clip Death Won’t Take Me is op die manier al één van de tracks van het jaar voor me, met de enorme zwartgallige sentimentele insteek die gebracht wordt. Dag en nacht verschil met topper Rosemary die volgt en waar dit trio wat meer donkere swingkracht aanbrengt, er halverwege een compleet out-of-the-box symfonische golf laat doorstromen en ook even wat vrouwenvocalen mee in de mix gooit waar je gewoon rillingen van krijgt. Na die track valt het catchy en rustige A Little Bit of Baby Gonna Make Me Wanna Live Again terug in, maar nergens verdwijnt het mysterie uit deze muziek. Enerzijds door de Tarantino-vibe (of zelfs meer western op Holy Water), maar vooral door deze diepe, bassige stem met een pak galm.

Kende je King Dude nog niet, dan moet het zeker even wennen. Dit is ook geen muziek die je als liefhebber van hardere genres constant je platenspeler induwt, maar het is een interessante afwisseling voor de fans van occulte rock (neofolk noemen ze dit, ik vind dat die naam niets zegt) en Nick Cave.

1. Black Butterfly
  2. Deal With The Devil
  3. Death Won’t Take Me