Les Chants de Nihil – Armor

Les Chants de Nihil – Armor
Dernier Bastion, 2015

Het Franse blackmetallabel Dernier Bastion pronkt dit jaar weer even met een knap paard uit de stal. Les Chants de Nihil is een trio uit Bretagne dat al elke release uitgebracht heeft bij dit label en er nu voor de derde keer op rij voor kiest om dat te doen. Armor heet het werk en het houdt ons meteen een uur zoet. Melancholische en melodische black, maar niet al te rechtlijnig gepresenteerd.

Kenmerkend aan de stijl van deze Fransmannen is de ruwe strot van zanger Jerry die een knap melancholische insteek levert, en zonder dat het geheel vervalt tot weemoedsgeschrei. Integendeel zelfs, want hij blijft krachtig en met een pak gevoel inzingen op de melodische stroom die voorbij komt. De riffs worden met behoorlijk wat stuwkracht in de drums aangebracht en de band weet op een goede manier songs op de bouwen, met oog voor afwisseling en diepgang in het verhaal. Met melancholie die wel wat Frans aanvoelt, maar met ook hier en daar wat epische afdrukken in het vocale en melodische werk, zonder dat deze blackmetalband vervalt tot het brengen van drakenmetal. Op andere momenten is er van die epische kant niets te merken en krijg je hier melancholie die diep gaat en met vrij warme gitaren gepresenteerd wordt. Op heel wat momenten doen deze gitaarklanken me zelfs denken aan Farsot, maar de muziek is wel anders opgebouwd.

Probeer zeker de kers op de taart al eens uit als je het werk van deze heren nog niet kent en je meteen een goed nummer wil beluisteren. Les Bois Innervés zet erg gevoelig in en sleept aanvankelijk wat, maar een wazige, symfonische insteek met een suicidaal accent in de vocalen neemt het al gauw over om halverwege over te gaan op een heerlijke drive met lekkere gitaren waar je moeilijk het meeknikken kan op laten. Op sublieme wijze gaat de band opnieuw over tot het slepende einde.

Misschien toont een track als die Les Bois Innervés wel aan dat deze band nog niet op punt staat, maar dat is dan in de positieve zin bedoeld. Deze plaat is nu reeds een acht waard, maar als deze band al het materiaal op dat niveau kan krijgen, dan zit hier nog meer in. Lekker plaatje dat wat moet groeien, en hopelijk groeit deze band zelf ook nog wat door in de goede richting. Ik ben benieuwd.

Les Chants de Nihil - Armor

1. La Crue
  2. Comme Une Sale Envie