Mare Infinitum – Alien Monolith God

Mare Infinitum – Alien Monolith God
Solitude Productions, 2015

Het is niet enkel de muziek van het Russische Mare Infinitum die traag is, de heren zelf zijn het ook wel een beetje. Vier jaar geleden kwam het debuut van de Russen uit en vol lof werd deze onthaald. Anno 2015 ligt de tweede plaat in de rekken en is er naast A.K. iEzor ook een man voor de cleane vocalen gevonden, zijnde Ivan Guskov. Een naam die me niets zegt, maar de man levert wel een aardige bijdrage aan dit type atmosferische doom/death.

Vijf nummers opnieuw, en opnieuw zijn we vertrokken voor een klein uur. Mare Infinitum klinkt vooral erg beheerst en overtuigend binnen dit genre. De band presenteert nummers die nergens uitbundig worden, maar waar een knappe balans bereikt is tussen diepgaande traditionele doom met een atmosferisch kader, en kwalitatief gegrom dat het geheel hier en daar een donkere tint meegeeft. Eigenlijk is dit muziek om eens flink bij te gaan liggen om de kolkende en traag voortstuwende massa in al haar facetten te volgen. Het is immers maar een indruk dat Mare Infinitmum droog en ongezouten zou klinken, hier schuilt heel wat verhaal, diepgang en afwisseling in. Dat gaat van de vocale afwisseling tot de knappe gitaarpartijen die het sleepblok wat opfleuren.

Naast een band die beheerst en overtuigend klinkt binnen het doomgenre, is dit ook gewoon een productie die geknipt is voor dit type muziek. Erg helder, om de atmosfeer wat vorm te geven, gitaren die flink wat lading meekrijgen en een zanger die steunt op zijn stembanden om het geheel wat donkerder in te kleuren. Afgeborstelde doomdeath voor de fans van traag uitgesponnen werkjes die met overgave gebracht zijn.

Mare Infinitum – Alien Monolith God

1. The Nightmare Corpse-City of R’lyeh
  2. Prothetic Consciousness