Jointstereo – Circles. EP

Jointstereo – Circles
Another Side/Metal Scrap Records, 2015

Russen staan erom bekend doom wat mee in de stoverij te draaien. Jointstereo is een band die zeven jaar bestaat en na een full-length in 2012 nu opnieuw een EP voorstelt via Another Side Records, een van de telgen van Metal Scrap. Lang duurt deze kennismaking niet echt, op een kleine twintig minuten zijn we er al doorheen.

De stijl van deze twee heren is wel interessant, maar is nog niet verfijnd genoeg en lang niet indrukwekkend genoeg gebracht. Jointstereo schotelt een vorm van atmosferische, traag kabbelende rock voor die op Circles, Pt. 1 wel een leuk sfeertje creëert. Op Ouroboros begint het duo ook op rustige wijze, maar gooien de heren er al vlug wat doomy metalriffs en vocale agressie tussen om wat meer sleepkracht aan te brengen. Die zwaardere kant staat in interactie met de rustigere atmosferische rock die lichtjes inspeelt op het gevoel. Fractal Universe klinkt naar mijn gevoel alweer beter, doordat die geforceerde metal-insteek grotendeels weggelaten wordt en de band bouwt op de atmosferische akoestiek. De band bouwt hier geleidelijk aan op naar het stevigere einde, maar als je het mij vraagt is deze vrij droge metalpartij een anticlimax. Op de afsluiter ligt de klemtoon vooral op de hardere kant van de band en dat maakt deze track ook de minste van de vier.

Jointstereo moet vooral zorgen dat de overgangen naar het metalweefsel vlotter en minder voor de hand liggend gebeuren en dat die “progressieve” (?) doom wat interessanter klinkt, zowel op vlak van de inhoud als op vlak van de productie. Misschien iets om mee te nemen voor de tweede langspeler.

Jointstereo - Circles

1. Circles, Pt. 1
  2. Ouroboros