Satanic Assault Division – Kill The Cross

Satanath Records, 2015

Deense blackmetal, het komt niet elke dag voorbij en ik moet al even denken aan een Deense band van dit genre die me de laatste jaren nog uit mijn sokken wist te blazen. Maar het genre leeft zeker op de brug tussen Scandinavië en Duitsland, hoe kan het ook anders, dat wisten bands als Angantyr, Denial of God en Horned Almighty in het verleden wel te bewijzen. De bassist van die laatste band zingt in deze band Satanic Assault Division en hij heeft wel wat andere stevige muzikanten in zijn gelederen.

Kill The Cross is dan ook een plaat die getuigt van een band die stevig in haar schoenen staat. Technisch en melodisch heeft dit wat weg van oude Marduk en Impaled Nazarene, maar toch geven deze Denen er een eigen draai aan. Je voelt immers dat deze heren niet enkel liefhebbers zijn van oldschool blackmetal, maar ook antieke punk en thrash genegen zijn. De melodische partijen, soms wat Fins op zijn Satanic Warmasters, worden afgewisseld door fases met een punky vibe, maar met erg smerige blackmetal gepresenteerd. Veel heeft uiteraard te maken met deze zanger die wat tussen de vuile gorgelstukken van een Duitse Isegrim en de krakende haat van een Finse Satanic Warmaster zit, maar ook een prima keelgeluid heeft, met heel wat geslaagd ‘oomphs’ (niet evident!), als er wat meer punk in kruipt.

Het valt allemaal wel te plaatsen wat je hoort bij deze Denen, dus volledig nieuw en ongedaan klinkt het niet, maar het is gewoon erg goed en stevig gebracht. Vooral als de drummer even zijn vaardigheden laat horen, met drumstukjes die behoorlijk fris en divers klinken, en wanneer er een knaller van een solomoment doorheen komt, weet je dat je hier met sterke muzikanten zit. Goed voor een plaatsje bij het betere zwarte werk uit Denemarken dus!

1. Destroying The Temple of God
  2. Beast (Feat Devo)
  3. Defiled By Abalam