Company of Dreams – The Black Crow

Company of Dreams – The Black Crow
Eigen Beheer, 2015

Demo’s, dat betekent altijd een beetje zoeken naar wat potentieel in barre geluidsomstandigheden, zeker als het om rock gaat. Sommige metalbands moeten het hebben van hun antieke klanken ten tijden van hun demo’s en eerste platen, en des te meer bij extreme metalbands. Hoewel Company of Dreams, komende uit Katwijk, zich voorstelt als zijnde een band die tussen rock en metal in zweeft, voelt het eerder als een rockband die experimenteert met een iets zwaarder gitaargeluid. Een eerste kennismaking van een klein half uur, we laten alle scores even ter zijde.

De goede en slechte punten even opsommen, beginnende met de zaken waar echt nog een pak werk aan is. Zoals gezegd is het geluid iets wat buiten de bespreking dient te vallen, maar uiteraard belemmert dit voor een groot deel het luisterbaarheidsgehalte van deze muziek. De muziek op zich bezit echter een basis die veel te oppervlakkig blijft en het experiment met metal vind ik zelf echt niet geslaagd. Erg veel gedempte partijen en af en toe een melodie die zich door het logge geheel een weg baant. Het past ook gewoon niet bij de zangstijl van Deborah, die duidelijk niet het beste van zichzelf kan geven op dit genre. Toch voelt het aan alsof deze dame wel wat noten uit haar keel krijgen kan en lijkt ze even uit haar schelp te komen op de knappe akoestiek en de lichte opflakkering aan het einde van Shadow of The Dark. Een track als The Feeling laat ook horen dat deze band wel leuke muziek kan aanbrengen en, wat essentieel is, laat horen dat dit duo kan samenwerken om een relatief goede song aan te brengen met een gitaarlijn die lekker in de oren klinkt en met daarop een interessante zanglijn.

Als Company of Dreams dan echt met metal of hardrock wil werken, dan raad ik het Guns N’ Roses pad aan voor deze heer en dame. Hopelijk richt het duo zich op kwalitatieve diepgaande nummers en catchy, mooi verfijnde nummers op een toekomstig debuut. Die insteek is nu te horen op de twee genoemde tracks, de andere nummers klinken me veel te oppervlakkig en lijken deze band uit Katwijk ook wat te beperken. Benieuwd wat het zal worden.

Company of Dreams – The Black Crow

1. Don’t Look Back
  2. Shadow of The Dark