Either Way – Behind The Light

Either Way – Behind The Light
Eigen Beheer, 2015

Either Way is een nieuwe naam op de Franse metalmarkt. De band bestaat uit vier heren die ons het genre ‘melodic metal’ brengen, waarmee je eigenlijk nog geen stap verder bent. Het debuut Behind The Light telt ongeveer drie kwartier en laat ons een band horen die aan dit genre blijkbaar een erg brede invulling geeft.

Geen softe plaat dus, al klinkt Either Way ook nooit écht hard. De band maakt gebruik van melodische gitaren en synthgolven of pianotoetsen die de metal van dit gezelschap steeds een fleurig sfeertje meegeven. Het hardere aspect is echter vrij veelzijdig, gaande van logge partijen met een metalcore-randje tot (niet altijd even) energieke (en soms lichtjes wat proggy) grooves. Op andere momenten voelt dit dan weer wat folky blackmetal aan met een experimentele touch en een heerlijk baslaagje. Toch werkt de magie van Either Way op een of andere manier nog niet. De band hervalt bij de interessante passages immers snel tot doffere en eentonige stukken, en de melodieuze overdosis klinkt er soms wat over, maar vooral: deze zanger zorgt er echt voor dat deze band in niveau een pak daalt. Zijn voortkabbelende screams missen gewoon aan impact.

En impact is nu net hetgeen wat deze muziek nog mist. Catchy is het bij momenten (bijvoorbeeld op Red Eyes) en experimenteel zitten er heerlijke stukjes tussen, maar het totaalbeeld klopt nog niet en ik durf zeggen dat een groot deel te wijten is aan deze fletse zang en melodische overdaad. Inhoudelijk heel wat potentieel dus, maar het komt er op Behind The Light zeker niet volledig uit.

Either Way – Behind The Light

1. Across The Light
  2. Redemption